Svar: Hvornår stoppe med modermælkserstatning?
7. januar 2014
Alder:
14 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev og velkommen til:) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Da din datter ikke får andre mælkeprodukter, så er flasken naturligt med til at sikre hendes behov for kalk og det er derfor helt okay og ganske fint, at du fortsætter med flaske lidt endnu. Det lyder dog som om at I stille og roligt skal igang med lidt mælkeprodukter, for at se hvordan hun tåler det og i takt med at hun begynder måske at kunne spise lidt yoghurt, lidt ost og måske drikke lidt mælk, så kan hendes indtag fra flasken skrues ned.
Det anbefales at stoppe helt med flasken, når hun er senest 18 måneder og du har således stadig nogle måneder at løbe på - det vil være rigtig godt at du trapper langsomt ned og forsøger at se om du kan tilbyde hende forskellige mælkeprodukter, ost osv. som erstatning. Hun må også meget gerne få en daglig multivitaminpille med ekstra kalk, så hun får lidt ekstra den vej igennem. Du kan købe tyggetabletter, som du kan dele i kvarte, så hun ikke får dem galt i halsen.
Hvis din datter er laktoseintolerant ligesom du selv, så kan du købe laktosefri produkter. Der findes efterhånden en del i butikkerne og det kan være en måde at få hende igang med lidt surmælksprodukter, som hun tåler og som samtidig sikrer hende kalk.
Derudover kan du som sagt forsøge med ost. De fleste laktoseintolerante kan indtage helt almindelige oste uden at få problemer og du kan derfor prøve at give hende lidt ost i hånden, som hun kan sidde og gnave eller prøve med lidt smøreost på brødet. Ost er en vigtig kilde til kalk.
Mange tåler også de syrnede produkter som yoghurt og A38 bedre end mælk, fordi der under fremstillingen af disse produkter nedbrydes noget af laktosen. Derfor har syrnede mælkeprodukter et lavere indhold af laktose end mælk. En måde at få hende igang med lidt mælk på, kan derfor være at tilbyde hende lidt f.eks. lidt A38 med lidt revne æbler eller frugtmos.
Jeg vil anbefale at du nu forsøger at fjerne flasken inden middagsluren. I første omgang ved at skære mængden gradvist ned, så hun får mindre og mindre og i stedet kan hun inden putning f.eks. tilbydes en banan og lidt vand at drikke, så hun stadig har noget i maven, når hun puttes.
Jeg synes du skal tale med pædagoger i vuggestuen og forklare, at hun er vant til at få en flaske før sin middagslur, men at I arbejder på at trappe ud af den. Jeg tænker at de sandsynligvis godt kan fornemme, hvis hun har brug for den eller måske kan undvære den, og at det er vigtigt at de er med inde over. Det er rigtigt synd, hvis du stopper med flasken og de så står med en grædende pige - så er det bedre at være ærlig og fortælle at det plejer hun at få, men at den nu skal trappes ud og så kan I samarbejde om det.
Den ekstra flaske, som hun nogle gange får skal hun helt undvære. Den er ikke aktuel mere, i stedet kan hun få lidt frugt eller lidt yoghurt eller lignende at spise og drikke vand af kop... Hvis hun virker søgende, må du således aflede hende ved at tilbyde noget andet, som på sigt er bedre for hende - og ja, hun må også godt få en lille kop te i weekenden:)
Og nej - jeg synes ikke du skal fortynde mme med kamillete eller begynde at give flaske med te i stedet for mme. Det anbefales ikke at hun får andet end mme i sine flasker, og når det er tid til at stoppe flaske, så trappes mme ud og i stedet skal hun så lære at drikke af en kop. Hun kan tilbydes lidt lun mme af en kop og hun kan også få lidt te i en kop - men det er netop vigtigt at flasken stoppes og hun drikker af kop i stedet:)
Hun skal have et nyt putteritual, hvor det at få lidt mælk af kop er en del af ritualet, sammen med godnathistorie, godnatsang, puttebamse, putteklud eller lignende. Det er ikke et spørgsmål om at "give hende en kold tyrker" og fjerne flasken fra den ene dag til den anden, det er et spørgsmål om at skabe et nyt og tryghedsgivende ritual, hvor flasken til at starte med er der, men mælken skrues ned, flasken erstattes af en kop og hun puttes som hun plejer - så ritualet er så trygt og omsorgsfuldt, som hun naturligt har behov for :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske