Brev:
Hvornår stoppe med modermælkserstatning?
7. januar 2014
Alder:
14 mdr.
Hvornår stoppe med modermælkserstatning?
Hej Helen
Min datter Vigga er 14,5 måneder idag. Hun er flaskebarn efter 3 ugers amning der desværre ikke fungerede. Fordi jeg er intolerant overfor både mælk og gluten blev vi rådet til at holde hende fra disse indtil hun var min 1 år. Derfor har hun fået Nan HA som er spaltet og minimerer risiko for allergi.
Vigga får stadig et par flasker i løbet af dagen. 1 hos dagplejemor når hun skal sove til middag (ca 200 ml) og 1 når jeg putter hende for natten ( ca 150 ml). Af og til i weekends får hun en ekstra flaske hvis hun tager sig en ekstra lur om morgenen eller formiddagen. Hun overskrider ikke 500 ml og får vel som oftest ca 3-400 ml dgl. Jeg har tænkt at det var ok og måske endda meget godt, fordi hun ikke får andre mælkeprodukter.
Men hun er jo i den alder hvor det er ved at være tid til at stoppe med flasker.
Så, nu til spørgsmålene:
1. Mener du jeg hurtigst muligt helt skal stoppe med modermælkserstatning eller må jeg give hende den om aftenen lidt endnu? (med til billedet hører at hun ikke er begyndt på andre mælkeprodukter endnu, fordi hun ikke kan lide dem)
2. Hun skal skifte fra dagpleje til vuggestue om en uges tid og jeg forestiller mig at middagsflasken af sig selv så bliver faset ud, men er det for megen forandring på en gang eller er det ok at tage den væk sammen med indkøring i vuggestuen?
3. Kunne jeg i en periode give hende fx halv kamille the / halv modermælkserstatning i en aftenflaske? Og er det ok at hun går over til at få en flaske lunken the med lidt mælk istedet for modermælkserstatning? Eller bør man så helt fjerne flaske ritualet?
På forhånd tusind tak for svar.
Med venlig hilsen
Christina