Brev:
Søvnbesvær og natamning
7. januar 2014
Alder:
8 mdr.
Søvnbesvær og natamning
Hej.
Vores datter er i dag 8 mdr. og 1 uge. Vi har næsten fra fødslen med glæde brugt dine bøger som inspiration til søvn, mad etc. Det er egentlig fungeret OK.
Vores datter er NEM om dagen. Hun er super glad, kravler, sidder selv, står op etc…og en meget aktiv baby.
Men vi har nogle ting, som vi meget gerne vil have gjort nemmere og lavet om. Og dette har vi forsøgt uden held.
Til starte med får du her vores normale dagsplan mht. mad og søvn.
07.30 Vågner, står op. Hun vågner dog alt mellem 06.45 og 08.00.
08.00 Morgengrød (enten havregrøn eller øllebrød) spiser ca. 1 dl.
09.15 Frugtmos, frisk frugt samt jern og d dråber.
10.00 Formiddagslur, sover ca. 2 timer dog mange gange 2,5 time.
12.15 Frokost. Grøntsagsmos suppleret med hapser af bondebrød m pålæg ost, markral, leverpostej etc. Her spiser hun ca. 1 dl. mos og 7 små hapser.
13.45 Flaske med MME. Spiser alt mellem 20 og 110 ml., gennemsnitligt nok 50 ml.
14.00 Eftermiddagslur, sover ca. 1 timer og 15 minutter.
16.00 Müsligrød med frisk frugt. Spiser ca. 1-2 dl. grød og en kiwi og lidt bær.
18.00 Aftensmad. Grøntsagsmos med kød eller fisk, lidt gnavegrønt. Men efterhånden også vores mad som risotto, lasagne, fiskefrikadeller etc.
19.15 Ammes, kun 1 bryst.
Har prøvet aftengrød, det vil hun ikke.
19.30 Puttes til natten, dette tager typisk 45 – 60 min. Hun græder meget.
21.00 Vågner nogle gange og vil ammes (kan også være 22).
Herefter vågner alt mellem 23 og 02.30 og vil ammes. Vågner igen typisk ved 04-05 tiden og vil ammes igen. Hun græder meget, men falder til ro, når hun er blevet ammet.
Vores putteritual (både mor og far er med) er således: Efter amning (i stuen), børstes der tænder, skiftes til nattøj, gardiner rulles ned, der siges godnat til bamserne og far, far forlader rummet, mor synger godnat sang….
1. Vi vil gerne have hende til at putte nemmere om aftenen. Vi bruger se/til metoden, og lader hende aldrig græde sig i søvn. Vi er der 110 % for hende hele tiden. Men vi ved simpelthen ikke, hvordan vi får hende til at falde nemmere til ro.
Kan du se noget i vores dagsplan, der kunne optimeres ?
Skal vi indfører fast vækningstid om morgen, eller skal vi lade hende sove ? – det har vi overvejet i hvert fald.
2. Hvordan fjerner vi amning om aften (kl. 21) og sen nat/tidlig morgen ?, altså alle undtagen inden putning og sen aften. Hun græder ustyrligt indtil der ammes, gerne timer. Vi synes, at vi har prøvet alt, men kan ikke lade hende græde i 3-4 timer.
Vi håber, at du kan komme med et par guldkorn. Vi er meget meget trætte, og synes, at det er meget frustrerende at aften/nat er så dårlige, når dagstimerne er så fantastiske.
Hilsen