Svar: Søvn og trivsel nr. 3
7. januar 2014
Alder:
5 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev :)
Der er aldrig nogen faste regler og det der fungerer i den ene familie, fungerer ikke nødvendigvis i den anden - og et eller andet sted, så skal I gøre det, som I fornemmer jeres datter har mest brug for og det I tænker passer bedst hos jer.
Når det er sagt, så er det dog også sådan, at jeres datter har brug for ca 15 timers søvn i døgnet og hvis hendes nattesøvn starter allerede kl 17.30 og I gerne vil have at hun sover til mindst kl 6 om morgenen, så er der jo ikke mere end 2.5-3 timer til søvn i løbet af dagen og det er ikke meget dagssøvn - det synes jeg faktisk vil være rigtigt synd. Hun har brug for sine lure om dagen, hun har brug for de afbræk som dagssøvnen giver hende og jeg er derfor stor fortaler for, at I hjælper hende med at sove om dagen og i stedet for at forlænge nattesøvnen arbejder på at forlænge hendes middagslur.
Dagssøvn hos små børn er en biologisk nødvendighed. De har brug for at sove rigtig meget om dagen. Og for jeres datters vedkommende vil det være rigtig godt at arbejde på en rytme med 3 lure dagligt - og tager hun nogle gange fire lure, så er det også helt okay.
Dagslure kan reparere på nattesøvnen … men ikke omvendt
Hvis jeres datter sover dårligt om natten, så kan den søvn hun får om dagen "reparere" på nattesøvnen. Den søvn hun får om dagen indeholder alle søvnstadier og hvert stadie giver hende noget forskelllig. I søvnstadie 1 og 2 øger hun sine motoriske færdigheder, hendes humør bliver bedre, når hun får denne søvn. I søvnstadie 3 og 4 får hun styrket sin hukommelse og immunsystem. Hun udskiller væksthormon, hendes knogler og muskler styrkes og opbygges, appetitten reguleres og hendes energi genopbygges. Og i REM-søvnen, drømmesøvnen, bearbejder hun alle dagens oplevelser og de lagrer sig i hendes hjerne. Man siger at korttidshukommelse bliver til langtidshukommelse og deraf udtrykket ”du bliver klogere af at sove”.
Og selvom en lang nattesøvn også giver disse ting, så er kvaliteten af dagssøvnen meget vigtigt og dermed også længden af dagssøvnen. Det vil være rigtig godt, hvis mindst en af hendes dagslure varer 1.5 time, fordi det sikrer at hun kommer igennem søvnens forskellige stadier 1-2 gange:)
Så det er for mig at se ikke nogen god idé at forlænge nattesøvnen på bekostning af at dagssøvnen springes over - for man kan "reparere" med en middagssøvn, hvis barnet har sovet dårligt om naatten, men man kan ikke på samme måde springe dagssøvn over og "reparere" om natten.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske