Brev:
Lillebror urolig om natten
7. januar 2014
Alder:
7 mdr.
Lillebror urolig om natten
Hej Helen
Vi har brugt din brevkasse rigtig meget og læst din bog om søvn fra da storebror var baby. Nu handler det om lillebror. Han er altid glad og nysgerrig. Vi er lidt i tvivl omkring mængden af mad og hans søvn.. måske hænger det sammen?
For en måneds tid siden kom han ind på værelse med storebror og det går udemærket med at putte dem begge. Lillebror får en flaske vælling af mor, mens far læser med storebror. Derefter puttes lillebror og lyset slukkes og de falder begge i søvn. Sundhedsplejersken mente, han skulle på eget værelse, da han var morsyg og søgte mig pga hygge om natten, og pga for få værelser i huset, kom han ind til storebror, som også synes det er hyggeligt.
Efter kl 22 vågner lillebror op 6-7 gange og ret jævnligt omkring midnat. Hvis ikke det er nok med lidt aening og shh.. kommer han op på skulderen for at bøvse og vil derefter have lidt vand af flaske. Andre gange nøjes han med at få en lille tår og vender derefter hovedet for at sove videre. Mange nætter starter han med at skrige så snart han lægges ned i sengen igen. Hele natten igennem fortsætter dette. Trods 3 ugers ihærdig træning uden amning om natten, vågner han stadig hele tiden. I aftes skreg han helt vildt og jeg tror der er en tand på vej, så han fik en panodil og sov hos mig hele natten. Der var ro og han spiste kun lidt til midnat og tidlig morgen. I næste uge skal begge drenge forbi ørelægen og tjekkes, da storebror var ørebarn og sov ikke hele sit første år.
Om dagen kan far sagtens sidde med ham i lang tid, men går jeg pludseligt forbi dem skriger han efter mig. Jeg tænker, han er lidt tryghedssøgende da han nu kan skubbe sig baglæns og komme mere rundt i huset og han er meget opmærksom. Han kan sagtens passes af andre, men så snart han ser mig igen, hyler han.
Fra han var spæd og indtil lige knap 7 mnd, spiste han stadig kl 19, 22, 02, 04, 06 om natten. Får han nok mad om dagen? Jeg trapper ud af amningen nu og giver flaske, da jeg snart skal på arbejde igen og for at han ikke skal hyggespise om natten. Hans madras ligger allerede skrå (evt øreproblemer?) og jeg synes han bliver tilbudt mad konstant. Han har haft hård mave siden vi startede på grød og får movicol nu, som vi langsomt er ved at trappe ud af og det går fint. Men hvad skal vi prøve at gøre anderledes for at han sover bedre om natten?
Lillebrors dag:
tidlig morgen - lille amning i mors seng og sover videre
Godmorgen kl 6.30
morgen kl 7: havregryn og mme + vand af kop (andre dage øllebrød eller grød)
kl 8 aflevere storebror i børnehave - falder ofte i søvn her og sover 1-2 timer i barnevognen
formiddag kl 9-10: frisk frugt + vand af kop
frokost kl 11: rugbrød med leverpostej, makrel, flødeost eller andet agurk, middagsrest eller andet at gnave i + vand af kop.
Senere lidt grød afhængig af hvor meget han spiste før
flaske og puttes til middagslur kl 12
eftermiddag kl 15: frisk frugt + grød + vand af kop
kl 17: lidt pasta, grønt eller andet før aftensmaden
kl 17.30-18: aftensmad af kød, fisk, ris, kartoffelmos, sovs, broccoli, majs osv. + vand af kop. senere lidt aftengrød afhængig af hvor meget han spiste af aftensmaden.
kl 19: en flaske vælling i stuen
kl 19.30: puttes til godnat
kl 23-24: en flaske vælling
Håber du kan hjælpe os med at korrigere vores dag, så han sover lidt bedre inden den travle hverdag starter igen om en måneds tid.
Med venlig hilsen
Anita & Lars