Svar: Natterod
7. januar 2014
Alder:
4 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev og din fine beskrivelse for dagen :)
Det er en rigtig fin dagsrytme du beskriver - det er meget fint, at du ammer, skifter ham/giver ham tøj på og ammer ham igen, før han puttes, ligesom det er super fint, at du hjælper ham til at sove en længere middagslur ved f.eks. at gå en lang tur med ham. Det er fint og helt alderssvarende.
De fleste børn vil i jeres drengs alder sove ca. 15 timer i døgnet og jeg tror måske at det er her jeres udfordring ligger, for når jeg ser på dagsplanen og lægger timer sammen, så sover din dreng faktisk en del.
Om dagen er hans søvn ofte fordelt sådan, at han sover 45 minutter om formiddagen, 2.5-3 timer til middag ved at du går med ham og sover 45 minutter om eftermiddagen - altså ca 4-4.5 time samlet i løbet af dagen, super. Men om natten puttes han så kl ca 19 og I står op næste morgen tidlig kl ca 7, altså faktisk 12 timer i sengen - jeg ved godt at han reelt først sover rigtigt kl 19.30 og at han også vågner kl 6.30 og søger brystet, ligesom han også ammes i løbet af natten - men tiden i sengen, er ret lang og jeg tænker at det måske er årsagen til, at han rent faktisk sover så uroligt om natten...
Han er stadig så lille, at det nok er begrænset, hvor meget du kan ændre på og skal ændre på - jeg tænker at tiden arbejder for jer. Men du kan godt overveje, om han lige nu skal have lov til at have en længere vågenperiode om aftenen og at det med at børnene skal puttes samtidig måske skal ændres for en periode. Det kommer naturligvis an på hvor træt han umiddelbart virker.
Det kan også være at han lige nu ville have glæde af en 4 lur, så han powernapper lidt om aftenen, kommer op og er sammen med jer et par timer og så går endeligt i seng kl 22 ... Hvor han så måske vil kunne sove dybere først på natten og dermed sove mere roligt - ligesom han lyder til at gøre i løbet af aftenen nu... MEN, som sagt er han stadig et lille myr og jeg synes et eller andet sted at I skal se tiden an.
Hvis han vågner om aftenen, giver lyd fra sig, er urolig osv. så kan du dog godt prøve at tage ham op, se om du kan aktivere ham lidt og så få ham til at sove igen senere. Men hvis han sover rigtig godt, så skal du ikke vække ham - han er for lille til at du kan arbejde på at ændre hans rytme og det er synd at vække ham, hvis han sover dejligt:)
Jeg tror ikke umiddelbart at flaske vil have effekt. Det lyder som om at din amning fungerer rigtig godt og som om at han trotrives med din mælk.
Jeg tænker også at hans alder og udvikling spiller ind. Han vil naturligt drømme rigtig meget og vil derfor godt kunne ligge og klynke, smågræde, virre med hovedet, sparke med benene osv. om natten, fordi han drømmer - og hvor du ikke nødvendigvis skal tage ham op, amme ham, vugge ham eller andet, men hvor du i stedet skal forsøge at få ham videre i søvnen, der hvor han ligger, så han på den måde hjælpes til det, som du gerne vil lære ham.
Hvis han kun vil brystet, så må du give ham det, men prøv om ikke du kan amme ham kortvarrigt, så han ikke fyldes med mælk om natten. Han burde - med den ammerytme du beskriver om dagen - ikke mangle mælk. Jeg synes ikke det er et spørgsmål om at "give ham en kold tyrker" og lade ham græde og far tage over. Det er vigtigt at sikre hans behov, men måske vil det hjælpe at komme over til dig, mærke dig, mærke at du er der for ham og så forsøge at fjerne brystet, så han lærer at han ikke behøver blive ammet hver anden time, men faktisk godt kan sove uden. Og når han så kan det, så kan han hjælpes bedre videre i søvnen i egen seng.
Du kan med fordel koble hans seng til din. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengen sammen med din - naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan han ligge i sin egen seng og du kan ligge i din seng, men I er stadig tæt på hinanden og du kan om natten lægge en hånd over på ham og lade ham mærke, at du er der, berolige og betrygge med din nærhed men uden at du behøver tage ham op eller amme ham hver gang...
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske