Svar: Søvn og trivsel nr. 2
6. januar 2014
Alder:
5 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev og beklager svartiden i øjeblikket, måske er der allerede sket fremskridt, når jeg nu svarer dig i dag...
Det er okay at gå en længere tur med barnevognen dagligt, for på den måde at lære sit barn at sove. Det er med til at påvirke det indre ur, så jeres datter får en indre fornemmelse for at have behov for netop søvnen. Med den alder jeres datter har, vil det være rigtig godt, hvis en af hendes lurer varer mindst 1.5 time, fordi hun så kommer igennem alle søvnens stadier 1-2 gange og det er vigtigt for hendes trivsel og udvikling. Det kan derfor være en god idé at prioritere at gå med vognen, for på den måde at holde hende sovende mindst en gang dagligt.
Stille og roligt skulle hendes indre ur gerne begynde at indstille sig på at sove en længere lur og behovet for at blive trillet skulle således gerne blive mindre. Det samme med behovet for at blive "bumpet". I må dog gerne prøve at minimere turen, så hun ikke trilles hele tiden, men kun til hun falder i søvn og i en overgang kan det så være nødvendigt at stille sig parat, trille vognen lidt, når hun måske viser tegn til at skulle vågne op.
Stille og roligt skal barnevognen ikke længere bevæges hele tiden, du skal begynde at holde vognen stille. Det vil sige at du putter hende, triller hende, men hvis hun ligger stille, ikke græder eller siger noget, så holder I vognen stille. Hvis hun begynder at klynke, så triller I vognen igen og når hun atter er stille, så holder I vognen stille. På den måde lærer I hende, at
kunne være i barnevognen uden at den behøver være i bevægelse og hun lærer at sove uden at være i bevægelse.
Og det samme gælder i forhold til "bump". Prøv at variere, hvor I kører og hvor meget i bumper med vognen, så I minimere behovet for hvor "bumpet" det skal være :)
Håber I kan bruge dette videre - fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske