Svar: Han skriger (ikke græder men skriger) når han skal sove
6. januar 2014
Alder:
11 mdr.
Kære Lene
Tak for dit brev :)
Det lyder voldsomt det du fortæller - jeres dreng græder ikke, han skriver og det lyder ikke til at være et par minutter, men noget der kan trække ud i timer - og spørgsmålet er, hvad der sker...
Han lyder i hvert fald ikke tryg og du fortæller at du nu er stoppet med at amme - og måske mangler han den tryghed, som brystet har givet ham... Du fortæller også at han er high need og her er det ekstra vigtigt at være opmærksom på, at han i givet fald har stort behov for din nærhed og tryghed, når han skal sove. Disse børn vil naturligt ofte have ekstra meget brug for brystet og brug for mors favn, for at kunne overgive sig til søvnen og nu hvor du har fjernet brystet, så er det måske så stort et savn, at han simpelthen ikke ved, hvad han så skal...
Det er vigtigt, når man fjerner brystet at man sætter noget andet i stedet, over at man gør denne overgang glidende. Med den alder han har nu, så kan I godt begynde at introducere en puttebamse, en putteklud, indføre en godnathistorie eller lignende og i første omgang sættes dette ikke i stedet for amning, men sammen med og stille og roligt tager det nye ritual så mere og mere over. Hos jer er skiftet fra ikke at blive ammet og til at skulle sove uden og falde i søvn i egen seng, måske sket for hurtigt og for voldsomt, hvorfor han nu reagerer som han gør.
Du skriver at I putter ham ved 19.30 og at han tydeligt er træt, men skriger, kaster sig baglæns og vrider sig rundt - uanset om han puttes i sengen eller er hos jer.. Det lyder som om at han nu generelt har fået en erfaring med sig om, at det at skulle sove er forbundet med noget ubehageligt. Det er ikke en stund han ser frem til og han bliver sandsynligvis ulykkelig bare I nærmer jer sengen eller soveværelset, fordi han forbinder det med noget som er ubehageligt og som han derfor protesterer imod. Jeg tænker derfor, at I nu er nødt til at gå helt i den modsatte grøft og ikke arbejde en masse på at "lære ham at sove", men derimod få gjort ham "tryg ved at skulle sove" igen.
Hvordan kan han puttes uden at blive så utryg og ked af det? Er det f.eks. muligt at han bare får lov til at sidde puttet i dynen i jeres favn og først lægges i seng, når han sover? At I giver ham et bad, en portion grød og mælk i køkkenet, sætter jeg med ham og læser en historie og lader ham finde roen og blive helt tryg ved det at overgive sig til søvnen - og først derefter putter ham. naturligvis skal han stille og roligt lære at sove uden at være i jeres favn, men lige nu skal han gøres tryg ved det at overgive sig til søvnen og her er I nødt til at gøre det, I umiddelbart fornemmer er hans behov:)
En plan kunne være:
Han falder i søvn i jeres favn, I sidder med ham, så han er helt tryg og rolig - måske i stuen, måske i jeres soveværelse. I læser historie, synger godnatsang og han putter med en bamse og/eller en putteklud.
Næste skridt, at han falder i søvn ved siden af jer. F.eks. i jeres seng, hvor I stadig sidder ved ham, men hvor han nu ligger ved siden af jer. I læser stadig, synger stadig godnatsang, han putter med sin bamse og sin putteklud.
Næste skridt, afstanden mellem jer øges, så han nu kan ligge i sin egen seng, men stadig sidder I ved siden af ham, så han mærker at I er der, og stadig læser I, synger I og han har sin puttebamse og putteklud.
Små skridt i den rigtige retning, hvor I lige nu er nødt til at lade ham sove hvor han kan og på en måde han kan - måske i stuen, hvorefter han, når han så er blevet tryg ved at falde i søvn, kan lære at sove i soveværelset og derefter i sin seng...
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske