Svar: Spiser ikke meget grød
6. januar 2014
Alder:
7 mdr.
Kære L
Tak for dit brev :)
En god tommelfingerregel er, at man kun giver 2 grødmåltider dagligt, resten bør være grøntsagsmos. Det har den fordel, at man sikrer barnet en bred variation af fødevarer og dermed sikrer at barnet får sit behov for forskelllige vitaminer, mineraler osv. bedst muligt dækket - og derudover så er det også med til at sikre, at barnet "ikke kører træt" i grøden. Børn kan naturligt godt blive trætte, hvis de igen og igen tilbydes det samme og med den alder din dreng har nu, må han meget gerne få stor variation af fødevarer og mad, som tager mere og mere udgangspunkt i den mad du selv spiser :)
Det er også en rigtig god idé at se på indtaget af mælk - præcist som du også selv spørger til - og de fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 amninger eller flasker. Jeg anbefaler at de ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. På den måde er de fordelt over døgnet og med til at sikre din drengs behov for væske, men samtidig giver de også plads i maven til mere rigtig mad :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk frugt i hånden at gumle på selv, suppleres med frugtmos (evt. jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning. Det har den fordel, at det sikrer bedre plads i maven til frokosten, men samtidig også at det lærer ham at sove, uden at han behøver at få bryst hver gang.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas eller frost. Suppleres med små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, eller ristede rugbrødsbjælker i hånden, som han selv kan sidde og gumle på, opbløde med spyt osv. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet kan variere lidt efter hvor sen og hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden og vand af kop.
Ammes IKKE længere om eftermiddagen - men hvis han begynder at melde sig om natten og søge brystet, fordi han mangler mælk, så er det dog bedre at bibeholde amningen her lidt endnu ...
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er mere og mere jeres mad, almindelige børnevenlige retter som boller i karry, ris med rødspætte og mild karry sovs eller lignende. Suppleres med kogte blomkål eller broccolibuketter i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen.
Som du kan se så indgår der mange små måltider i løbet af dagen og det er helt okay at han ikke spiser så store portioner. Det er bedre at han spiser 1/2-3/4 dl skemad og sidder med lidt i hånden, drikker vand og tilbydes brystet før lur - end at han spiser 1-1.5 dl. skemad og så ikke drikker nok om dagen og derfor søger det ekstra om natten. Men samtidig skal hans indtag af mælk holdes ned i dagtimerne, for at give plads til maden ... derfor anbefalingen om de fire amninger, det plejer at give en god balance med plads til begge dele :)
Håber du kan bruge dette videre - derudover vil jeg anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner og guides igennem måned for måned, op på den måde får du en idé om, hvad du kan forvente hvornår og hvad næste skridt er:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske