Svar: Skemad og mme
6. januar 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Kristina
Tak for dit brev og alle dine spørgsmål:)
Planen for dagen du sender ser umiddelbart rigtig fin ud. Din dreng får lige nu 5 flasker i døgnet, tilbydes grød, grøntsagsmos, frugt, mad i hånden osv. og lyder til at spise rigtig godt.
De fleste børn vil i 7 måneders alderen begynde at trives med fire flasker i døgnet, samlet ligger deres indtag ofte på ca 750 ml .. I 8 måneders alderen vil mange børn trives med ca 3 flasker i døgnet og samlet drikke ca 600 ml mælk og i 10-12 måneders alderen vil 2 flasker ofte være passende og derudover spiser barnet ofte også lidt surmælksprodukter og lignende, som er med til at sikre barnet kalk. Hvis barnet i denne alder får 400 ml mme er behovet for jern dækket ind til 12 måneders alderen.
Jeres dreng får mellem 125-175 ml i hver flaske og lyder til fint at kunne regulere sit behov. Hans samlede indtag ligger ofte rigtig fint - det lyder ikke som om at han mangler mælk - og hvis han nogle dage kun drikker 4 flasker af 150 ml, så han samlet "kun" får 600 ml så er det også helt okay. Han spiser jo store portioner skemad og får også en stor del af sit behov for næringsstoffer dækket den vej igennem og derudover drikker han vand af kop og får således sit behov for væske dækket. At bibeholde flaskerne handler ikke kun om at give ham mælk og de næringsstoffer der er i mælken, men også om at sikre ham væske nok og her lyder han til at være dækket fint ind.
Jeres udfordring er at han ofte tisser igennem om natten og derfor vågner og er svær at få til at sove - og når han så endelig sover, så er det naturligt svært at vække ham om morgenen og så skrider jeres dagsplan. Derfor kan det godt være at I hos jer, skal prøve at springe flasken sen aften over, hvis han ikke selv efterspørger den der og i stedet give ham flaske kl 02, hvis det er en rytme, som passer ham bedre... Mange børn der får flaske vil faktisk trives med flaske kl 20, 02 og 06 og det er helt okay at hans længste søvnstræk ligger om aftenen og ikke om natten.
Flasken eftermiddag må han gerne få, men det er ikke sikkert at han behøver den. Det kan være fint at bibeholde den, fordi det måske netop gør, at han bedre vil kunne undvære flasken sen aften og nøjes med en flaske i løbet af natten- den kl 02. Men der er ingen faste regler her, du skal forsøge at gøre det, som du fornemmer vil virke bedst for ham og jer:)
Det lyder som om at sutteflaskesutten passer i størrelsen når han kan spise 150-175 ml på ca 15 minutter, men igen - du kan godt prøve at skifte til en større størrelse og se hvordan han reagerer på det. Der sker ikke noget ved at prøve :)
Allomin 2 burde så vidt jeg er orienteret ikke mætte mere end Allomin 1. Den indeholder dog mere jern. Derfor kan det være en idé at skifte til type 2 for at give ham ekstra jern - netop i takt med at indtaget af mælk sættes ned. Så længe han får mindst 400 ml mme dagligt, så er hans jernbehov dog dækket. Sundhedsstyrelsen skelner her ikke mellem type 1 eller 2 - anbefalingen er generelt 400 ml....
Generelt kan man sige, at man normalt ikke skal give mere mættende mælk til børn, som ikke drikker nok. Hvis mælken mætter ekstra, så vil det jo netop nedsætte barnets indtag yderligere. Allomin extra har været til de "storspisende børn", men den er udgået fra 1. december 2013. Derudover kan man også give vælling. Men din dreng spiser fint og hans indtag mellem 125 og 175 ml lyder super, så du kan vælge at bibeholde Allomin 1 som nu, eller du kan skifte til Allomin 2, hvis du vil sikre ham ekstra jern... Igen skal du gøre det, som du fornemmer vil være bedst for din dreng og for jer:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske