Svar: 1 år og søvn
6. januar 2014
Alder:
12 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :)
Det er dejligt at høre, at din datter nu trives og at behandlingen for astmatisk bronkitis har god effekt :)
Det gennemsnitlige søvnbehov for børn på 1 år er 13.5-14 timer i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan, at barnet sover 11.5 time om natten og 2-2.5 time i løbet af dagen - mange børn sover to lure dagligt, andre begynder stille og roligt at kunne springe formiddagsluren over og sover så en længere middagslur.
Jeres datter sover ca 2 timer midt på dagen og sover ca 10 timer om natten - og tilsammen sover hun således ca 12 timer - det er naturligvis mindre end gennemsnittet og jeg kan godt forstå du gerne vil have, hvis hun kunne sove bare en time længere om morgenen... Det er dog ingen garantier og måske er det en periode og det vil ændre sig igen. Det vigtigste er at hun trives og du beskriver en pige, der trods sit lidt lave søvnindtag er glad, udvikler sig godt og som lyder til at have energi nok til at lege og møde verden - og således ikke som om at hun lige nu mangler søvn.
Du kan forsøge at indføre en godnatgrød om aftenen, som en fast del af hendes putteritual, for at fylde hende ekstra op, og dermed sikre at hun ikke vågner om morgenen, fordi hun reelt er sulten. ...
...
Du skal her også være opmærksom på at du ikke tilbyder hende morgengrød kl 05, men først giver hende morgenmad f.eks. kl 6.30-7, hvis det er jeres faste spisetid om morgenen. Hvis du begynder at give hende mad, når hun vågner, så risikerer du at hun vågner, fordi hun er sulten.
Det vil være en god idé at du tager hende ind til dig om morgenen, for at se om du ved at putte med hende, kan få hende til at sove lidt videre - og dermed signalere, at det ikke er stå op tid endnu, men stadig sovetid. Det vil være rigtig godt ikke at tænde lys, ikke snakke for meget eller give mulighed for at være aktiv. Udnyt at det lige nu er mørkt om morgenen og at dagslyset således er lidt tid om at trænge ind i værelset - sæt evt. et mørklægningsgardin op, så du på den måde sikrer dig at hun ikke vågner fordi det bliver lyst...
Jeg synes ikke du skal ændre på hendes puttetidspunkt. Det lyder fint, hvis hun kan puttes ca kl 19.30 - I kan spise aftensmad kl ca 18, herefter kan hun evt komme i bad, så kan hun få en godnatgrød i køkkenet kl 19.20-19.30 sammen med en kop mælk og herefter komme i seng. Og om morgenen må du så prøve at holde fast i at det er sovetid og for tidligt at stå op ....
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske