Svar: Uregelmæssig nattesøvn og astma
5. januar 2014
Alder:
23 mdr.
Kære Lars
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er ingen tvivl om, at jeres dreng har rigtig meget brug for tryghed og nærhed, når han skal sove, og at det sandsynligvis hænger sammen med hans astma og det faktum, at den er forværret på grund af årstiden. Det må være rigtig svært at have astma, have vejrtrækningsbesvær, hoste osv. når man er barn og ikke kan forklares hvorfor, eller hvad det handler om. Man kan naturligvis sige, at han ikke har prøvet så meget andet, så han tror det er sådan det skal være - men det gør det jo ikke lettere for ham, det er stadig meget ubehageligt og børn er naturligt bange, for det de ikke forstår...
Derfor er det også rigtig godt at I har prioriteret at have en seng på hans værelse, så I kan give ham den tryghed han har behov for, når han skal sove og når han vågner om natten og det er rigtig godt, at I justerer hans medicin og følges af en børnelæge, så han får det medicin han har behov for - også selvom medicinen i sig selv kan gå ind og påvirke hans søvn... det er bestemt ikke let, men rigtigt synd for ham. Derfor kan jeg ikke love jer, at I lige nu kan gøre så meget andet end I gør - det kan godt være at han er nødt til at have jer tæt hos sig, for at kunne sove bare nogenlunde roligt og hvis det er tilfældet, så må det være sådan. Tryghed er alfa omega.
Men når det så er sagt, så har han jo også en alder, hvor han naturligt oplever rigtig meget og har mange ting, der skal bearbejdes - det er naturligt svært for ham at slippe dagen og overgive sig til søvnen. Den urolige søvn og det svære at overgive sig til søvnen om aftenen, kan godt hænge sammen med at han nu oplever mere og mere af verden. Han har en anden fornemmelse for fare nu - han klatrer op, og finder ud af at han ikke kan komme ned, han løber hurtigere, falder og slå sig. Han oplever også modstand i løbet af dagen - I siger mere og mere "nej", holder fast i ham, fordi han ikke må løbe ud på vejen osv. Og også børnene i dagplejen giver modstand - de tager legetøjet fra ham, de skubber, de bider måske ... Og alt hvad han oplever skal bearbejdes.
Han skal for det første sige farvel til dagen og alle oplevelserne for at kunne overgive sig til natten og han skal bearbejde dagens oplevelser netop gennem drømme og derfor drømmer han ekstra meget, vågner og græder i søvne. Børn i denne alder vil ofte drømme om adskillelse, om at blive væk fra jer forældre, drømme om at blive ladt alene - og derfor vil de naturligt ofte søge forældrene ekstra og søge ekstra fysisk kontakt om natten og når de skal sove.
Det er derfor rigtig godt at I lige nu prioriterer at sidde hos ham og give ham roen, når han skal sove og det vil være rigtig godt at tale med ham om dagen og alt hvad han har oplevet, så han får noget af det bearbejdet. Hjælp ham derfor ved at sætte ord på alt hvad der er sket i løbet af dagen, hvad I har lavet, hvad han har oplevet. "I morges da du stod op, så fik du havregrød - umm, det smager godt, men så væltede jeg koppen og så løb der mælk ud over det hele, det var ikke så godt" ... "så kørte vi i dagpleje, her legede du med xx, men så faldt du, av det gjorde ondt" eller hvad der nu kan være sket.
Tal også med ham om at han skal sove - naturligvis på et niveau hvor han kan være med. Det kan være at sige godnat til hans tæer, hans mave, hans ører, hans øjne osv. så han bliver helt afslappet og træt og så han er helt fri for tanker (og bekymringer), når han skal lægge sig til at sove. I kan læse en historie højt, eller digte en historie som handler om ham selv, som han kan ligge og lytte til. Han må godt ligge eleveret og måske har han brug for en hovedpude nu?
Med hensyn til at lære ham at sove uden at I behøver sidde hos ham hele tiden til han falder i søvn, så lyder det som om at det er noget som må ske gradvist hos jer og som sagt er han måske ikke helt parat lige nu ... Men på sigt, vil det være en idé at I bruger det, som jeg kalder for "stryge tøj metoden" :)
Det går ud på at I stiller jer på værelset eller lige uden for døren og her stryger I så tøj eller lægger tøj sammen - laver et eller andet praktisk. Det er vigtigt at I er et sted, hvor han kan se jer, hvor han ikke behøver rejse sig, for at se hvor I er, men hvor han hele tiden kan være helt tryg ved at være i sin seng, fordi I stadig er der - men altså er der på afstand. Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig.
Med den alder han har, vil han naturligt være eller blive mere og mere bevidst om, at når han er lagt i seng så sidder mor og far i stuen og hygger - og han vil naturligt være en del af dette. Han vil ikke lige alene. Derfor er det godt at vise ham, at I har noget kedeligt at lave, når han skal sove:)
Samtidig kan I verbalt betrygge ham og fortælle hvad I gerne vil have ham til ”jeg er lige her skat, læg du dig ned”. Netop det at have noget praktisk at tage sig til sender et signal til barnet om at man ikke bare sidder og venter på at det skal sove. Jeres dreng kan kalde "moooarr ...?", "faaaar?" og I kan svare igen ”ja, jeg er lige her, læg du dig bare til at sove”. Så I er der, betrygger og beroliger og samtidig lærer ham at han fint kan lægge sig til sove i sengen, hvor han er.
På samme måde kan man udnytte det at skulle lave noget praktisk – f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj som skal lægges på plads – man har nemlig et formål med at gå frem og tilbage og det er noget helt andet end at vente på at barnet sover. Man siger således: "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør samtidig at han vil være mere rolig ved at være i sin seng.
Og jeg tænker at det er den metode I skal benytte jer af. I skal signalere at det er tid til at sove og samtidig vise ham, at det der foregår efter sengetid er kedeligt. I skal betrygge ham ved jeres tilstedeværelse (være i nærheden) og ved verbalt at fortælle ham, hvad I vil. Den lille kommando "læg dig ned skat" er faktisk vigtig, for det at han selv lægger sig, gør at han finder ud af, at det er sådan det er nu - og at han bliver liggende. Hvis I går frem og tilbage og gentagende gange lægger ham ned, så vil han rejse sig igen og igen.
Du fortæller at hans søvnbehov måske ikke er så stort og det er naturligvis vigtigt at I er opmærksomme på dette - det er vigtigt ikke at putte ham, før han er parat. Ingen kan sove på kommando og hvis han altid er 45 minutter om at falde i søvn, så skal han måske puttes 1/2 time senere end han bliver lige nu ....
Du fortæller også at han kan kikke ud i køkkenalrummet - det er rigtig fint og godt, men jeg tænker at I måske skal prøve at have lidt lys i rummet, fordi han så kan fornemme at I er der og at han ikke er alene. En helt svag belysning, kan nogle gange være med til at give lidt ro, når han skal sove.
En puttebamse, som kan fungere som substitut for jer, vil være en rigtig god idé og kan være med til at give ham den ro, han behøver, når han vågner om natten og har svært ved at komme videre i søvnen.
Et bad om aftenen efter fulgt af en godnatgrød kan også have effekt på nattesøvnen og evnen til at overgive sig til søvnen. Han kan f.eks. få aftensmad kl 17.30, komme i bad derefter, få godnatgrød kl 18.30-18.45, få børstet tænder og så blive puttet til natten kl ca. 19 som nu eller måske lidt senere ... alt efter behov.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, god bedring - og rigtig meget held og lykke med ham fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske