Brev:
Uregelmæssig nattesøvn og astma
5. januar 2014
Alder:
23 mdr.
Uregelmæssig nattesøvn og astma
Hej Helen
Vi har problemer med at få vores søn på næsten 2 år til at sove. Vi har brug for nogle gode råd til hvordan vi kan få ham til at falde i søvn uden vi er i rummet og sove igennem uden vi er i rummet.
Vi putter ham i hans seng i hans værelse kl. 18:45 med godnatsang og meget dæmpet belysning, og han er grådkvalt hvis vi ikke bliver i rummet. Hans seng står sådan at han fra værelset kan kigge ud i vores køkken alrum hvor vi også plejer slukke lyset. Vi har anskaffet en boksmadras vi kan lægge os på ved siden af hans seng, så plejer han falde til ro og falde i søvn i løbet af 30-60 minutter.
Når han ikke vil sove som idag, tager det 2-3 timer før han falder i søvn af udmattelse. Det hænger måske sammen med hans astma som er forværret her i vinterhalvåret. Lige nu er han også forkølet. Det er ubærligt at han skriger og hoster i 2-3 timer.
Han plejer vågne og græde igen kl. 23:30, hvor en af os lægger os ind til ham indtil han sover igen i løbet af 5 - 60 minutter. Herefter vågner han regelmæssigt og græder hver 1 - 2 time indtil han er klar til at stå op kl. 5:30-6:00, vi vil gerne stå op kl. 06:00. Der er også engang imellem en sjælden nat hvor han ikke vågner.
Han får store mængder astma medicin og vi har et godt forløb med en børnelæge med den del. Flixotide 250 mikrogram astmaspray 2 gange daglig og så er han lige startet på Montelukast Accord 4 mg tyggetabletter. og han får airomir astmaspray efter behov. Hans sovemønster kan være påvirket af bivirkninger af den høje dosis flixotide, som vi håber at kunne reducere med hjælp fra Montelukasten. Han er ca. 8 mdr. bagud med sprogudviklingen og får støtte til dette i dagplejen. Når han bliver frustreret kan han finde på at slå panden i gulvet eller mod væggen. Han virker frustreret over at vi ikke forstår ham, og virker til selv at have et stort passivt ordforråd da han forstår rigtig meget af det vi siger til ham, f.eks. at hjælpe med borddækning. Det kan også være at han har arvet mit begrænsede søvnbehov, jeg er udhvilet efter 5 timer, mens min kone har brug for 10 timer. Vi er begge meget påvirket af søvnforstyrrelserne. Jeg oplever også engang imellem i gråden at han virker angst, i at hans hjerte slår hurtigt og han sveder. Det fungerer ikke at flytte hans seng ind i vores soveværelse eller lade ham sove i vores seng.
Vi har brug for nogle gode råd til hvad vi kan og bør gøre for at få nogle bedre nætter.
Venlig hilsen
Lars