Svar: 3 årig krudtugle ved sengetid
5. januar 2014
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære energibundets forældre
Tak for jeres brev - jeg kan godt høre, at der er liv og glade dage hos jer de sene aftentimer, og jeg kan godt forstå, at I er ved at være godt trætte:)
Jeg kan se på jeres brev, at I har læst det forslag, jeg har givet andre, som handler om at putte jeres dreng så sent, at I med sikkerhed ved, at han vil falde i søvn - og så stille og roligt rykke tidspunktet frem. Det er en god metode, fordi det lærer ham det I gerne vil lære ham - at når det er sovetid, så betyder det at man lægger sig i sin seng, får læst historie og lægger sig til at sove. Og lige nu, så har jeres dreng en forventning om, at det at komme i seng, handler om at få læst historie, tumle rundt, gå ud af sengen, slå koldbøtter, drille, lege og lave hopla. Det er den erfaring han har, det er sådan hans putteritual er. Og det er dette ritual I nu skal lave om.
Idéen med at putte ham så sent, at han ikke kan stå imod søvnen er netop at få afkortet putteseancen så meget, at han begynder at fornemme, hvad det betyder at komme i seng. At gøre det flere dage i træk og samtidig tage ham op til samme tid om morgenen (og forhindre at han sover i bilen eller klapvognen om eftermiddagen), vil samtidig gøre at han begynder at føle sig træt og fornemmer, hvad det betyder at være træt og have behov for at komme i seng.
I kan naturligvis også gøre noget andet - nemlig at sende tydelige signaler om at det er sengetid og hvad I forventer af ham nu, at han skal lægge sig ned, ikke hoppe rundt, ikke lege osv. I må gerne på forhånd i løbet af dagen, tale med ham om, at nu kommer der nye regler hos jer, stille og roligt forklare ham, at når han skal sove, så skal han ligge stille i sin seng og ikke hoppe rundt, så han ved, at det er sådan det er nu. I kan læse 1-2 små bøger, I kan sidde der eller I kan vælge at gå.
Det at I lige nu har valgt at låse døren, for at han ikke skal løbe ud af værelset gør ham utryg. Det bryder han sig ikke om og det får ham til at råbe og skrige, rejse sig, hive i døren osv. Og det er meget vigtigt at I nu gør ham tryg. Det skal være trygt, rart og dejligt at komme i seng - men stadig med nogle rammer for, hvad I vil være med til, hvad I vil acceptere.
Hvordan taler I til ham? Det er vigtigt at I ikke stiller spørgsmål som "kan du huske, hvad vi har aftalt?", "hvad er det du skal nu?", "kan du huske, at det er sovetid og så skal du lægge dig ned?". Det er også vigtigt at I sætter grænser ved at være tydelige - I skal sætte det der hedder personlige grænser og f.eks. ved at sige "jeg vil have at du lægger dig ned" eller "jeg forventer at du ligger stille og lytter til historien" eller lignende i stedet for f.eks. at sige "du må ikke hoppe rundt nu" eller "vil du ikke være sød at stoppe med..". Når I formulerer jer personligt med et "jeg", så er det tydeligt for ham, hvad I vil og hvad I ikke vil - og dermed hvordan reglerne er nu.
Og I må godt have regler - regler er vigtige, fordi de giver retfærdighed. I må også godt stille små krav - ikke så det bliver til en trussel - men så han forstår, konsekvensen af at byde reglerne. Det kan f.eks. være at I kun læser højt, hvis han ligger stille. Hvis han løber rundt, larmer, leger, laver ballade osv. så læser I ikke op af bogen.
Det er meget flot at I lige nu har valgt at lade ham få en dobbeltseng, så far kan sove sammen med ham - men det er her også meget vigtigt at far sender tydelige signaler. Hvis far skal være der, så skal de ligge og putte, snakke, kikke i bøger sammen - de skal ikke slå kolbøtter, lege og tumle rundt, for det gør man ikke, når det er sovetid. Igen er det vigtigt at far er tydelig "jeg vil have, at du lægger dig ned nu".
Hvis det hele går op i hat og briller og jeres dreng tumler rundt, leger, søger underholdning og kontakt, så kan det være nødvendigt at far rejser sig og går ud. Far behøver ikke sige så meget, men kan godt gå - hvis der ikke er nogen til at se, hvordan man hopper rundt, så er det ikke så sjovt at gøre det. Og jeres søn vil måske spørge "hvad skal du?" og far kan så svare "jeg skal ud og vaske op" eller lignende. Det vil måske få jeres dreng til at revurdere situationen og få ham til at lægge sig ned, hvis han ved, at det var reglen og den aftale de to måske havde lavet.
Og måske skal I gøre begge dele - prøve at sende tydelige signaler samtidig med at I putter jeres dreng senere end nu, så I er sikre på, at han er parat til at sove - samtidig med at I holder fast i stå op tidspunktet om morgenen. Og ja, det vil naturligt betyde at han i en periode sover mindre end hans udregnede behov, men det gør han jo lige nu alligevel, så forskellen er egentlig ikke så stor :) Til gengæld lærer han forhåbentlig, hvad I forventer af ham, når det er sengetid...
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske