Brev:
3 årig krudtugle ved sengetid
5. januar 2014
Alder:
3 år, 1 mdr.
3 årig krudtugle ved sengetid
Kære Helen.
Ja vi har sørme også udfordringer med bassemanden ved sengetid og ikke kun lillesøster, så det kører bare herhjemme med børn og søvn:)
Bassemanden har altid været en vild krudtugle ved sengetid, også selvom vi synes han har virket meget træt og vi har altid siddet inde ved ham på hans værelse indtil han har faldet i søvn. De gange vi har prøvet at gå til og fra, har han bare løbet ud og gjort det til en leg at prøve at løbe fra os. En leg der kunne stå på i over en time hvilket vi bare ikke orkede og iøvrigt var vi bekymrede for om han så også fik nok søvn, så nu sidder vi inde på værelset til han sover.
Hans far sover også inde på bassemandes værelse, for han begyndte en overgang at komme meget ind om natten og sove på vores soveværelse i dobbelt sengen. Dette var som udgangspunkt super fint og hyggeligt, men han var meget ivrig for at lege med sin lillesøster og det endte alt for tit med at han formåede at vække hende, så lige nu synes vi det fungerer bedst med at sove opdelt i team pigerne og team drengene ;-)
Vi har i løbet af den sidste måned droppet hans middagslur, når han er hjemme hos os, idet han bare falder i søvn aaalt for sent om aftenen (10-11). Og nu har vi jo så lige haft 14 dages juleferie hvor han ikke har fået middagssøvn, men putningerne er stadig lige forfærdelige. Han står op ved ca 7 tiden om morgenen og vi går ind på hans værelse med ham ved 19:30 tiden efter putteritualet, og så tager det den obligatoriske time at få ham til at falde til ro. Efter 2-3 godnathistorier spæner han rundt på værelset, og kravler op i vindueskarmen for at hoppe ned i sengen, slår kolbøtter eller løber hen til døren (som vi låser) for at hive i den og råber og skriger om at han vil ud og han er ikke træt og så er han tørstig og så er det mor der skal putte i stedet eller far der skal putte i stedet eller hvad han nu kan finde på. Al imens at en af os forældre lægger ham ned i sin seng igen og igen og igen (vildt hårdt ærlig talt!). Men når han endelig falder i søvn, hører vi så sjældent til ham i løbet af natten.
Han bliver den vildeste krudtugle ved sengetid og sådan har det altid været. Han virker til at være træt mange timer førend vi putter ham, og hvis vi skal hjem i bilen fra noget eller går med ham i klapvognen ved 16-17 tiden så falder han i søvn fordi han er træt, så det undgår vi så. Men alligevel al denne uro ved puttetid. Og vi VED at hvis vi satte ham i klapvognen ved puttetid ville det max tage 5 minutter.
Vi har overvejet at prøve metoden af med at putte endnu senere og så langsom gøre det tidligere og tidligere. Men vi må indrømme at vi ikke er sikker den helt holder på vores krudtugle og vi ville være bange for at han i en al for lang periode får aaaalt for lidt søvn. Vi synes i forvejen han ligger lidt for lavt søvnmæssigt da han kun får 10- 11 timer i døgnet. Men omvendt trives han jo fint og er nem nok at få op om morgenen og virker glad og fuldt af energi det meste af dagen (FOR meget energi hvis du spørger hans mor ;-) ). Han har måske bare et lavt søvnbehov? Dette har vi tit talt om, men vi er meget usikre på det og tænker nogen gange også om vi bare er ude på det vildeste skråplan!
Han droppede sutten lige før jul, hvilket han faktisk har taget rigtigt pænt, så vi mener ikke umiddelbart at det har noget med det at gøre. Til gengæld er en ny dobbeltseng på hans værelse, blevet utrolig spændende at udforske i forhold til at kravle opå alt mulig og hoppe ned i dobbeltsengen og slå koldbøtter osv. Sengen har vi fået fordi han i løbet af natten godt kunne finde på at kravle ud og sove sammen med far i fars 80 cm brede seng, som stod ved siden af bassemandens. Men så sover far bare vildt dårligt og så tænkte vi at det ville være fint med en seng de begge kunne sove i. Mor har nogen gange taget sig selv i at prøve at holde bassemanden, for at tvinge ham til at sidde stille og finde ro. Men så går der komplet hårdknude i den og han bliver utrolig vred og ked af det og sparker og slår osv. Og det føles også utrolig forkert, men er en desperat handling efter man har løftet ham ned i hans seng et utal af gange.
Så nu vil vi alså gerne have dine tanker om denne situation. For vi kan ærlige talt ikke lige overskue at dette skal fortsætte i årevis.
Hilsen forældrene
til energibundet ved puttetid