Svar: Vågner efter putning om aftenen
5. januar 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev :)
Det er dejligt at du føler at det går stille og roligt fremad hos jer og det lyder også som om at I er kommet godt igang med skemaden og mad med mere bid - og som om at I nu begynder at have lidt mere rytme om dagen. Det vil dog være rigtig godt hvis du i dagtimerne kan skabe endnu mere struktur, så din datter begynder at have mere faste spise og sovetider. Jo mere rytme, du kan have om dagen, jo bedre vil aften og natten ofte forløbe.
Det lyder som om at hendes middagslur svinger rigtig meget - som jeg læser dit brev, så sover hun nogle gange kl 14 og andre gange først kl 16 og derfor har hun også nogle gange brug for en ekstra lille lur om aftenen. Det er naturligvis okay, men jeg tænker at du måske godt kan begynde at arbejde på en rytme, hvor hun sover to lure dagligt og hvor hun puttes til middagslur til fast tid - netop for at I så begynder at kunne regne mere med aftenen. Det er sandsynligvis uhensigtsmæssigt på sigt, hvis hun sover mellem 17-19 og så er vågen og først går i seng kl 23 ...
Det er rigtig fint at hun spiser mad i stykker og er glad for mad med mere bid. Det må hun naturligvis gerne få - prøv dog om du stadig kan supplere med skemad, så hun fyldes lidt ekstra op og derfor ikke søger brystet om natten. Du skal være sikker på at hun ikke søger brystet, fordi hun er sulten. Væske behovet kan om dagen stilles af vand af kop og derudover af brystet og det vil være rigtig godt, hvis du nu kan begynde at amme hende 4 gange i døgnet - jeg vil anbefale at de fire amninger ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser nu således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, må her gerne suppleres med små bidder af en bolle med lidt smør eller ost. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 som nu og sover her ca 1 time
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, brug gerne grøntsagsmos som pålæg (evt. mos fra glas), så hun på den måde får lidt ekstra ned i maven. Giv hende også gerne rester fra aftensmaden, så hun fyldes ekstra vej op med mere varieret mad. Vand af kop.
Tilbydes en banan og ammes i søvn - det er godt at amme hende fast inden luren og puttes her til middagslur - ca kl 13.30, hvor hun så gerne må sove et par timer.
Eftermiddag 16: Tilbydes fuldkornsgrød med frugtmos som nu, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Sover ikke om eftermiddagen
Aften 18: Udgangspunktet er jeres mad, prøv med børnevenlige retter som boller i karry, ris med rødspætte, kartoffelmos og millionbøf eller lignende, så hun stadig får mad der virker "moset", men som er familiemad og mad med masser af smag. Giv hende kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden, vand af kop.
Normalt anbefaler jeg ikke ekstra grød om aftenen i denne alder, men hvis det fungerer hos jer, så er det rigtig fint og hun må gerne få en godnatgrød f.eks. kl 19.30...
Ammes og puttes til natten direkte derefter ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen.
Som du kan se, så vil en fast rytme omkring middagslur, - hvis den kan ligge omkring kl 13.30 naturligt påvirke resten af dagen og dermed også jeres aftens forløb og jeres datters evne til at kunne sove.
Derudover, så skal du nu være opmærksom på, at hun ikke længere ammes i søvn, men slipper brystet før hun sover. Hun skal som sagt ammes før sin middagslur, men ikke falde i søvn i dine arme - det er vigtigt, at hun nu lærer at sove i sin barnevogn eller i sin seng.
Om aftenen skal du på samme måde amme hende og du må gerne lægge dig med hende og amme hende i din seng. Hun må i princippet også gerne falde i søvn i din seng lige nu, hvis du fornemmer at det har stor betydning for hende - men hun skal stadig slippe dit bryst før hun sover. Du skal nå dertil, hvor hun ammes, slipper, smiler til dig og triller om på siden og falder i søvn:)
Hvis hun er afhængig af dit bryst i munden for at sove eller falder i søvn i din favn, så vil hun naturligt søge bryst og favn igen og igen i løbet af natten og vil ikke kunne komme videre uden - derfor vil du så skulle amme hende og holde hende for at hun atter sover og det kan du så blive ved med hele natten igennem. Det handler om søvnassociationer og det er vigtigt at hun nu lærer at hun ikke behøver brystet i munden, for at falde i søvn - men naturligvis skal hun stadig have sit behov for mælk dækket - hvilket som sagt vil være ca 4 gange i døgnet.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske