Brev:
Vågner efter putning om aftenen
5. januar 2014
Alder:
7 mdr.
Vågner efter putning om aftenen
Kære Helen.
Min datter på nu knap 8 mdr vågner stadig igen efter putning om aftenen.
Efter 20-30 min vågner hun og græder efter at jeg har ammet hende i søvn i vores seng, og jeg går op og lægger hende til igen. Her tager det så noget tid for at få hende til at sove igen. Hvorfor mon hun gør det, og er der noget, jeg kan gøre, for at hun sover til nat uden at vågne op igen?
Hun er altid gået meget sent i seng, men efter en måneds tid, hvor den var 23-01, og hun vågnede lidt senere om morgenen (før 7.30-8 - så 9.30) så sætter jeg nu vækkeur til kl. 7.30. Her var putningen kl. 20-21 bare var en powernap, og hun var frisk og klar til leg igen til sent. Lige nu ser dagen sådan ud:
7.30: op, pusles, havregrød (spiser næsten ikke noget)
lidt efter 9: frugtmos (spiser gerne)
ca. 9.30: triller med hende, ammer her ikke længere
11.30-12: rugbrød i små hapsere (spiser fint, vil ikke have skema her, hun vil have vores mad)
14-16: eftermiddagslur (ammes i søvn eller trilles)
fuldkornsgrød m. frugtmos enten før eller efter lur, kl. 15-16
18: aftensmad, små stykker af vores aftensmad (vil have vores mad, nægter grøntsagsmos på ske, men får små stykker af kogte grøntsager sammen med kartofler, pasta, ris og kød m. sovs)
aften: grød igen, havre eller fuldkorn - eller Semper grød
Det er ikke altid hun spiser så meget, og det er fint, men derfor jeg tilbyder hende en del måltider.
Nogle gange sover hun 3. lille powernap 17-19 og puttetidspunktet er 21-23.
Det er altid svært at vide, om hun kan holde sig vågen 2 eller 5 timer eftermiddag og aften, derfor tidspunkterne skrider undtagen om formiddagen. Hendes to lure om dagen er blevet meget bedre, her sover hun gerne 1-2,5 time ad gangen, lidt forskelligt, men længere lure.
Om aftenen har vi ritual med bad, børste tænder mm og så kommer hun med ind i stuen til hun er træt.
Tidspunktet om aftenen varierer også lidt, og hun kan ikke falde i søvn af sig selv. Jeg har prøvet mange gange med hånd på hoften, ae, holde i hånd, vugge mm. Men hun fægter bare med arme og ben og bliver ked af det, sådan har det altid været.
Om natten ammes hun 1-3 gange - jeg ved godt det er meget i forhold til alderen, men hun er blevet så meget bedre til at tage sutten når hun vågner ved, at hun ligger uroligt eller er vendt rundt på maven eller får drejet sig helt rundt og sparket dynen af - kun når hun slet ikke vil have sutten og græder - eller har mareridt - får hun brystet igen, og det er blevet så meget bedre end før, dvs. når hun vågner mange gange om natten nu er det pga uro, ikke fordi hun vil have brystet, og det er en klar fremgang :-)
Jeg har også prøvet at se om hun kunne undvære den 3. lur, som hun får de fleste dage, men hun bliver træt og pylret og begynder at græde - og så må hun jo sove og så være lidt senere oppe - og det er helt fint, hvis det er sådan hendes behov er- men mon der er noget, jeg kan gøre, så hun ikke vågner igen der efter putning om aftenen? havde måske regnet med, det ville blive bedre, men det er det ikke blevet endnu.
Bortset fra det trives hun så godt, er glad og aktiv. Det er vist bare moderen, der godt snart kunne tænke sig lidt aften fri sammen med sin kæreste i stedet for at bruge den på putning og holde lillepigen sovende :-)
Med venlig hilsen
Helle