Svar: Hjælp til søvn hos 16. mdr. tvillingepige
4. januar 2014
Alder:
16 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev og hvor dejligt at høre, at det går lidt bedre hos jer og at jeres børn nogle gange faktisk ligger og hygger sig, når de skal sove :)
Det er en rigtig fin måde I gør det på, der er ikke noget der, som umiddelbart skal ændres og det lyder trygt. Det er også rigtig godt, at I forsøger med en puttebamse, putteklud eller lignende - det virker for jeres dreng og måske kommer det også til at virke for jeres datter, det må tiden vise. Børn er ofte mellem 12-18 måneder når de tager en sådan substitut til sig og måske har jeres datter blot brug for lidt mere tid, før hun finder ud af at det er rart med en bamse ...
I skal naturligvis sikre jer, at hun ikke græder og er ked af det, urolig, fordi hun har ondt. Det at hun accepterer at blive lagt ned, men græder når hun har ligget lidt - og at hun stopper, så snart hun kommer på højkant, kan godt tyde på væske i mellemøret og det kan derfor være en idé at få hendes ører tjekket.
I kan også prøve at elvere hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan I gøre ved at komme en lille ude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen, så selve madrassen hæves lidt op.
Har hun en god juniordyne, som hun kan putte sig med? Har hun evt. en hovedpude? Normalt skal børn ikke tilbydes hovedpude, før de er så store, at de selv beder om det (ofte omkring 2 år), men måske vil hun have glæde af en tynd babypude... bare en tanke. Det er vigtigt, at hun netop føler at hun "kan putte sig", når hun kommer i seng og derfor nyder at skulle være i sengen:)
Det er fint med mælken lidt endnu - men kan I evt. skifte til en drypfri kop med lidt vand, som hun kan ligge med selv. Det kan måske også være med til at berolige og betrygge, hvis hun kan ligge med den. Måske kan det hjælpe hende til bedre at finde ro, når hun skal sove. Hun må godt få 200 ml vand i en drypfri kop, hvis det kan hjælpe hende til at slappe mere af og bedre kunne ligge i sengen.
Og så tænker jeg også - kan hun mon have natteskræk? Det er sådan at vores søvn består af forskellige stadier, - vi slumrer ind, sover let, sover dybere og dybt og sover lettere igen og ind imellem disse bølger af let og dyb søvn, ligger periodevist REM-søvn som er vores drømme søvn.
Hvis man har mareridt, så opstår dette under REM søvnen og børn er ofte mellem 3-5 år, når de har mareridt, men det kan godt opstå tidligere. Det ses ofte hen mod morgenstunden og når barnet vågner med mareridt, så er det tydeligt ked af det, det græder, kalder på mor og far, sidder op og vil gerne op, trøstes og holdes om. Det har tydeligt brug for mors og fars nærhed og fysiske kontakt.
Sådan er det ikke, hvis der er tale om natteskræk - som jeres datter måske har. Natteskræk opstår i den dybeste søvn og det betyder at barnet sover, når det har anfald af natteskræk. Når barnet har natteskræk, så vågner det med et skrig og det kalder ikke - og når man kommer ind til barnet, så sidder det ofte op, har måske åbne øjne, men taler usammenhængende og virker konfust. Natteskræk opstår ofte omkring 1.5 års alderen, men kan sagtens komme før - og det er meget typisk at barnet ikke vil trøstes. I skubbes væk, hun vil ikke lade jer holde om hende, men hun vil protestere - og det er også meget typisk, at barnet har natteskræk først på natten - ofte et sted mellem kl 22 og 02 ...
Hvis jeres datter har natteskræk, så skal hun som udgangspunkt ikke tages op og ikke vækkes, men skal hjælpes videre i søvnen med så lidt aktivitet og snak som muligt - netop fordi hun sover, når anfaldet opstår. Det er derfor en god idé at hjælpe hende med at blive lagt ned igen, få dynen om sig, blive kærtegnet og lullet videre i søvnen... Hvis hun når at vågne, så vil det være godt at tage hende ud af rummet, få ro på hende (det kan godt tage lidt tid) og når hun så atter er klar, så putte hende i seng igen, hvorefter hun så ofte vil kunne sove et længere søvnstræk.
Jeg håber at I kan bruge dette lidt videre ... om ikke at andet måske en forklaring på, hvad der foregår hos jer:)
Rigtig meget held og lykke med dem begge fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske