Brev:
Hjælp til søvn hos 16. mdr. tvillingepige
4. januar 2014
Alder:
16 mdr.
Hjælp til søvn hos 16. mdr. tvillingepige
Kære Helen
Ja nu bliver jeg nødt til at søge råd hos dig igen ang. søvn hos vores datter. Du har tidligere givet råd til os, som hjalp, og vi fik nogle mere rolige putteaftener, som ikke tog flere timer.
Nu er vores unger blevet 16 måneder (tvillinger dreng/pige), og vores lille pige, har stadigvæk meget svært med den søvn.
Nu puttes de ca. kl. 19, hvor de (trods deres alder) stadigvæk får en flaske på 100 ml, at sove på, da denne beroliger specielt vores pige. Denne flaske gives i tremmesengen, dvs. de drikker den selv nu, men vi sidder og nusser dem, synger en godnat sang og "snakker" lidt om dagen der gik.
Så går vi ud af værelset, de sover i hver deres tremmeseng, på samme værelse relativt tæt på hinanden... ind i mellem ligger de og "snakker" sammen tror jeg, men der er ro og hygge over det. Der er en natlampe tændt, og rolig musik.
Men ca. 3-4 gange ud af 7 dage, så bliver vores datter så ulykkelig, hun bliver hysterisk, skriger og græder vildt, kaster ting ud af sengen (sutter, nusseklud, dyne mm), laver flitsbue, hvis vi sidder derinde og holder en hånd på hende eller nusser hende, fortsætter skrigeriet ofte, men tager vi hende op, så stopper hun hvis vi bliver stående op, Det nytter ikke noget at ligge sig i vores seng med hende, da det ofte blot fortsætter med skrigeriet.
Andre gange falder hun i søvn uden de store problemer, men vågner så efter 30-60 minutter, og bliver fuldstændig som beskrevet ovenover. (hun kan også vågne midt om natten, og så er det stort set det samme, og det kan tage op til et par timer, før hun falder i søvn igen)
Tænker at det nok er utryghed, men hvordan lære man hende, at sengen/værelset og søvnen ikke er farlig? Vi vil jo helst hendes bedste, og ønsker ikke så ulykkelig og ked en pige som hun er. Samtidig med at hun er super træt. Hun bruger stort set ikke sin nusseklud/bamse. Vores dreng finder stor tryghed i disse ting, men hun viser desværre ikke den store interesse for det.
Det skal siges at hun har et pænt temperament i dag tiden også, men det er ofte i frustration over ting hun ikke må, eller ting vi ikke helt forstår hvad hun gerne vil. Og i dag tiden kan hun sove alt mellem 1,5 og 3 timer, svinger rigtig meget.
Håber du har et par gode råd, selvom det er svært at beskrive hele forløbet.
Med venlig hilsen
et par lettere trætte forældre.