Svar: Hvornår skal man begynde at øve sengetid?
4. januar 2014
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
De første par måneder er man, som du skriver, nødt til at følge barnets signaler og behov og derfor være fleksibel - det er derfor, det ofte er så hårdt at være forældre, for man ved jo aldrig helt hvornår barnet sover og hvor længe det sover ... så det er naturligt svært at planlægge særlig meget :)
I må dog meget gerne begynde at indføre lidt faste rutiner med den alder jeres datter har, så hun f.eks. altid ammes før hun puttes, så hun svøbes i det samme svøb, kærtegnes på samme måde, måske får en sut, beroliges med ord, vugges eller lignende, fordi det stille og roligt bliver genkendeligt for hende og genkendelighed er tryghed. Det betyder at hun stille og roligt vil begynde at fornemme, at når disse ting sker, så er det tid til at sove og det vil hjælpe hende til at koble fra og netop overgive sig til søvnen.
Når hun bliver 3-4 måneder gammel, så vil det være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor hun hjælpes til at sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Hendes vågne perioder vil blive længere, hun begynder at blive mere aktiv og bruge sig selv mere både motorisk og mentalt og stille og roligt vil I således få skabt mere rytme, hvor hun har perioder hvor hun netop er vågen og aktiv og også har perioder, hvor du begynder at kunne regne med at hun tager sine lure. Mange børn vil i denne alder gå sent i seng og sover måske ikke før kl er 22 om aftenen ...
I takt med at hun begynder med skemad i 4-6 måneders alderen vil der naturligt komme mere og mere rytme. Det vil være godt at skemaden serveres til nogenlunde faste tider og på den måde vil der blive faste tidspunkter for både mad og søvn i løbet af dagen. I 6 måneders alderen vil mange børn trives med en sengetid omkring kl 20, men det kommer naturligvis an på, hvordan rytmen om dagen i øvrigt er.
Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse om, hvordan børn sover i forskellige aldre og hvordan du hjælper dem til at sove alt efter hvilken alder de har og den udvikling de går igennem.
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske