Svar: Endnu et spørgsmål om søvn
4. januar 2014
Alder:
5 mdr.
Kære Marius mor
Tak for dit brev og velkommen til - det er helt okay ikke at have overskud til at læse de 5.798 spørgsmål om børn og søvn igennem og i stedet stille sit eget spørgsmål - det er jo det, jeg er her for :)
Når jeg ser jeres plan for dagen, så ser det ud som om at Marius har en sen søvnfase - det vil sige at han står sent op, dagen starter sent og derfor sover han også sine lur sent i løbet af dagen. Og faktisk tror jeg ikke han er klar til at sove, når I forsøger at putte ham omkring kl 20...
Derudover fortæller I, at I endnu ikke har noget fast rytme omkring skemaden. Han er først lige startet op og det varierer, hvornår I tilbyder ham grøden. I vil gerne tage hensyn til hans mave og det forstår jeg godt. Det er dog en rigtig god idé, hvis I nu kan begynde at strukturere hans dag mere. Det vil have betydning for hvordan han sover både om dagen og om natten, ligesom det vil have betydning for hans indtag af skemad, aktiviteter osv.
Jeg vil anbefale jer, at I forsøger at stå op lidt tidligere om morgenen. Det er naturligvis svært, hvis I er B-mennesker, som rigtig godt kan lide at sove længe, men det vil være rigtig godt i forhold til at få skabt en bedre rytme for Marius og dermed også for jer på sigt.
Når han bliver 6 måneder, vil det være rigtig fint at starte dagen med morgengrød f.eks. kl 8 og så kan han blive puttet til formiddagslur kl 9-9.30 - det vil spille ind på rytmen resten af dagen og vil ofte betyde, at han så kommer i seng til natten omkring kl 20, som I ønsker jer - og den rytme må I gerne forsøge at skabe allerede nu. I skal altså starte i det små og så arbejder tiden også for jer - i takt med at han begynder at få mere skemad, tilbydes morgenmad, frokost og aftensmad, så vil det være vigtigt at tidspunkterne ligger ens hver dag og at denne rytme kommer til at passe med de tidspunkter, hvor I normalt selv vil kunne spise.
Lige nu kunne en dagsplan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre, tilbydes gerne brystet igen ved 7 tiden, hvor dagen så stille og roligt starter. Prøv om I kan komme op senest 7.30...
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes smagsprøver af grød, det kan være majsgrød, risgrød, hirsegrød, boghvedegrød, qinoagrød - evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop. Giv max ½ dl, så hans mave kan følge med.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16-16.30: Ammes
Sover dagens 3 lur, som ofte er dagens korteste lur, den varer måske kun 30-45 minutter som nu - det er helt normalt:)
Aften 18: Her startes op med lidt grøntsagsmos, men først, når grøden til frokost fungerer. Her gives på samme måde max ½ dl. og vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20 - tidspunktet variere efter, hvor sent den 3. lur ligger og hvor lang den er.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster
Midt nat 03: Evt. amning - de fleste børn er 6 måneder, før de kan trappes ud af denne amning.
Han søvnbehov er ca 14.5-15 timer i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan at han sover f.eks. 10.5-11 timer om natten og 4 timer samlet i løbet af dagen. Det betyder at hvis han f.eks. puttes til natten kl 20, så vil det være passende at stå op omkring kl 7 og han kan så sove f.eks. 1.5 om formiddagen, 2 timer til middag og 30 minutter til sin 3. lur ... Bare så I har et nogenlunde billede af, hvad I kan forvente. Det er klart, at jo længere hans lure er om dagen, jo kortere vil hans nattesøvn være og jo længere nattesøvn han sover, jo kortere dagslure vil han naturligt også have behov for ...
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske