Svar: Baby vågner en gang i timen
4. januar 2014
Alder:
5 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er rigtig godt, at du har fået din dreng tjekket af læge og andre behandlere, så du på den måde har udelukket, at han vågner fordi han f.eks. har ondt eller på anden måde er generet:)
Det er også rigtig godt at I nu har fået styr på maven og at du fornemmer, at han begynder at have mere overskud, er langt mere aktiv og på mange måder er rigtig godt med og trives godt - dejligt! :)
Det lyder lidt for mig som om at I måske skal gå igang med lidt skemad. Din dreng har umiddelbart alderen til det og han lyder også som om at han kan være klar. Han lyder motorisk stærk og således til at kunne holde hovedet, åbne munden, følge maden med øjnene osv. ligesom hans mave er klar til at kunne fordøje anden mad - og nogle gange så vågner børn om natten, fordi de har brug for mere mad.
Da du giver flaske, så ved du præcist hvor meget han indtager og du kan derfor også prøve at øge hans indtag af mælk, for at se om det har en effekt. Han kan få lidt mere i hver flaske eller han kan få en flaske ekstra i døgnet. Hvis det ikke virker eller kun virker i en kort periode, så vil det ofte være tid til lidt skemad.
Du bør starte med skemad om dagen og ikke om aftenen. Det er godt at starte om dagen, fordi det giver ham mulighed for at fordøje maden bedre. Hvis han tilbydes skemad om aftenen, så kan det give ekstra uro i maven og dermed ekstra urolig søvn og det har I jo ikke behov for :)
Du bør starte med smagsprøver af lidt grød eller lidt mos. Det er små mængder til at begynde med, så hans mave kan følge med og det ikke bliver for meget for ham - han skal helst ikke få maveproblemer, når det nu går så godt med maven. Han skal have samme mængde mælk som han plejer, så skemaden kommer ud over hans vanlige indtag.
Det er rigtig fint at han nu får 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen og det vil være rigtig godt, at han fast får en flaske at sove på. Mælk bør indgå som en fast del af hans putteritual. Det vil hjælpe ham til at koble fra og overgive sig lettere til søvnen og det vil samtidig være med til at sikre, at han sover længere, når han sover.
Du må gerne stille og roligt begynde at arbejde på en rytme, hvor han derfor få skemad, når han vågner af en lur, sammen med skemaden får han vand af kop. Og inden han så skal sove, så tilbydes han en flaske. Du kan give ham flasken i din favn og derefter flytte ham i seng, barnevogn eller hvor han nu skal sove - eller du kan give ham flasken direkte, hvor du ønsker han skal falde i søvn. Han må f.eks. gerne få flasken i sin seng, så han ikke oplever det skift der er fra favn og ned i sengen, hvis det skift er svært for ham. Det der er vigtigt er at du eleverer hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen.
Hvis du giver ham flaske i din favn og derefter flytter ham ned, hvor han skal sove, så er det, som du selv er inde på, vigtigt at han lige når at registrere, hvor han ligger. Hvis han falder i søvn i din favn, så vil han naturligt søge din favn igen og igen og det er derfor vigtigt at han lige når at følge med i, hvor han lægges til at sove. Prøv derfor at lægge ham fra dig, før han sover helt. Han skal ikke være vågen, men puttes lige der, hvor han kan registrere at han puttes, men stadig er træt nok til at falde i søvn. Stå ved ham, læg dine hænder på ham, hjælp ham til fysisk ro og nærhed og lul ham i søvn, der hvor du ønsker han skal sove.
Jeg vil lige sende dig en dagsplan, som den kan se ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Tilbydes smagsprøver af lidt grød, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet kan dog variere efter, hvor lang en formiddagslur han tager.
Eftermiddag 16-16.30: Flaske
Sover dagens 3 lur, som ofte er en kort powernap
Aften 18: Her tilbydes på sigt lidt grøntsagsmos, vand af kop - men først når skemaden til frokost fungerer.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Evt flaske
Nogle børn trives også med at få flaske f.eks. kl 20, 01 og 06 og det er også helt okay, her skal I følge jeres drengs behov.
Når han vågner om natten, så prøv i første omgang om du kan få ham til at sove videre der hvor han er faldet i søvn - altså i hans seng. Hjælp ham med at skifte stilling, putte ham i dynen, vugge ham hvor han ligger. Prøv så vidt muligt at undgå sut i munden, hver gang han vågner, så han ikke begynder at vågne, fordi han taber sin sut og har brug for din hjælp til at få den i munden igen ...
Jeg håber ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske