Brev:
Baby vågner en gang i timen
4. januar 2014
Alder:
5 mdr.
Baby vågner en gang i timen
Hej Helen
Jeg har en skøn lille søn på 5 måneder - men vi har et problem med søvn!
Du får lige lidt baggrundshistorie først.
Lille T har haft problemer med maven siden han var ca. 1 måned og et par måneder frem. Det har gjort, at han fra helt lille græd meget og derfor tit hang på armen af mor, som var den eneste der kunne trøste.
Dette stod på indtil han var ca. 3,5 måned, hvor han kom i behandling med Movicol og vi på den måde fik styr på maven...
Han har ikke ondt i maven længere og er i løbet af dagen en utrolig glad og aktiv dreng. Han har krudt i bagdelen og følger med i alt hvad der sker. Sundhedsplejersken siger, at han er foran på mange områder og at det er super fint...
Så kommer vi til problemet... I løbet af dagen sover han alle sine lure ude i barnevognen (som regel 3) I starten var jeg nødt til at gå en tur med ham inden han faldt i søvn, men nu kan vi bare lægge ham og så sover han - ellers skal han maks. vugges et par gange.
Søvnen om natten er dog noget helt andet! :( Som regel falder han i søvn med en flaske omkring kl 19.00 - ellers skal han vugges i søvn i armene. Derefter er den lille fyr begyndt at vågne ca. 1 gang i timen. Han vågner ved, at han kaster hovedet fra side til side, hans ben spjætter helt vildt og hans hænder kører rundt i ansigtet på ham. Han ligger lidt og spræller og kort efter vågner han og bliver ked af det - det er som om han ikke kan finde ro.
Når jeg prøver at give ham dynen på igen, nusser ham og synger lidt, så virker det overhovedet ikke - men tager jeg ham op, pakker ham ind i dynen og sidder og vugger lidt, så sover han igen inden for 5 minutter.... Sådan kan det så køre hele natten indtil vi står op omkring kl. 6.00.
Jeg har købt en kugledyne i håb om, at den med sin vægt kunne give ham lidt ro, men umiddelbart har denne ingen effekt.
Vores søvn har været sådan i snart 2 måneder. Inden da kunne han blive lagt i seng og sove til omkring kl. 2-3 om natten, hvor han fik en flaske og så sov til om morgenen - men fra den ene dag til den anden begyndte han at vågne hele tiden :(
Jeg har besluttet, at jeg vil starte op med, at han kommer tilbage på sit værelse og sove (lige nu sover ham og jeg i stuen, hvor han ligger i kassen til barnevognen - der sover han jo godt om dagen, så det var et forsøg værd) og jeg vil forsøge at gøre det sådan, at han ikke falder i søvn i mine arme, men at jeg når at lægge ham tilbage i sengen, så han falder i søvn der.... Jeg er dog i tvivl om det er det rigtige at tage fat på eller om der er nogle andre ting der skal på plads først, som kan være skyld i den dårlige søvn?
Jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal starte, men er meget opsat på at tingene skal ændres :)
Kan du komme med nogle gode råd til hvordan jeg skal gribe situationen an, så der er de bedste muligheder for succes??
Camilla
Ps: Hans ører er blevet kontrolleret - ok. Vi har været til kiropraktor og zoneterapi - uden effekt.