Svar: Vågner midt nat og har svært ved at falde i søvn igen
3. januar 2014
Alder:
12 mdr.
Kære Line og Per
Tak for jeres brev og velkommen til - og tillykke med 1 års fødselsdagen:)
Der kan være flere årsager til at jeres dreng vågner først på natten og jeg vil gerne dele lidt tanker med jer - og så kan I selv vælge til og fra, hvad I tænker kan være årsagen hos jer og hvordan I så skal handle:)
Jeres dreng har fået dræn i ørerne for 1.5 måned siden og det er tydeligt, at det har hjulpet ham. Godt og dejligt! Det er dog meget normalt at børn godt kan have en erfaring siddende i kroppen, som gør at de vågner. Man taler om at "kroppen husker" og netop når børn gennem længere tid har fået en erfaring med sig om at blive vækket om natten på grund af smertejag fra ørerne, så sidder den erfaring i kroppen og barnet vågner stadig - selvom det ikke gør ondt. Det tager tid, det kan godt tage et par måneder før barnet har lært en ny erfaring - at det godt kan sove videre og at det ikke længere er ubehageligt eller nødvendigt at vågne.
Og det lyder faktisk som om at jeres dreng netop øver sig lidt i dette, han vækkes, men prøver at lære sig selv at falde i søvn, prøver at finde ud af, at det er okay, at han godt kan sove videre - men det er naturligt stadig svært for ham:)
Det er også altid en god idé at se på hans dagsrytme, fordi dagens rytme naturligt spiller ind på, hvordan natten forløber. Det lyder dog rigtig fint med den rytme I beskriver og der er ikke noget, som umiddelbart skal laves om her. Det I skal være opmærksomme på er, om han nogle gange falder i søvn i bilen, bag på cyklen eller i barnevognen på vej hjem? Hvis han gør det, så kan det være med til at gøre, at han får en vågenperiode om natten.
Det er sådan at søvn der ligger efter kl 16 (når man taler om børn som er ældre end et år) kan "æde" af nattesøvnen. Barnet kan blive rigtig svær at få i seng, barnet kan vågne meget tidligt om morgenen eller barnet har pludselig en vågenperiode midt nat, hvor det tydeligt virker frisk og slet ikke parat til at sove ...
Det er også sådan at søvnrytmen barnet har om dagen, kan påvirke søvnrytmen om natten. Vores cirkadiske rytme er blandt andet sådan indrettet at vi har "et dyk" om dagen og "et peak" om natten. Når man ser på vores cirkadiske rytme over et døgn, så vil vi f.eks. være trætte om eftermiddagen f.eks. kl 15, her har vi brug for lidt kaffe og lidt sødt, vi har "et dyk" om eftermiddagen. Og det modsatte "peak", har vi så om natten kl 03, hvor vi måske vågner op, går på toilettet og går i seng og sover videre ...
Hos nogle børn vil man se dette i rytmen, sådan at hvis barnet f.eks. sover middagslur mellem 13-15, så der er et dyk i barnets rytme her, ja så kan der komme et peak om natten omkring kl 2 (svarende til kl 14), hvor barnet så har tendens til at vågne mere op. Det er helt naturligt og der er ikke så meget at gøre ved det - i hvert fald ikke, hvis dagsrytmen i øvrigt fungerer godt, og det gør den hos jer. Det er noget han vokser fra...
En godnatgrød eller en banan inden sengetid er en rigtig god idé, fordi det sikrer ham lidt ekstra mæthed og kan være med til at gøre, at han ikke vågner, fordi han er sulten. Vær her også opmærksom på at han ikke skal have mad, hvis han vågner om natten. Er han tørstig kan han få lidt vand. Prøv evt. at indføre en drypfri kop, så han selv kan tage noget at drikke, uden at han behøver vække jer - men når det er sagt, så pas samtidig på ikke at vænne ham til at skulle drikke vand om natten. Det er vigtigt han får væske nok hele dagen og aftenen igennem og så vidt muligt kan sove igennem om natten, uden at skulle drikke vand. Hvis han ikke efterspørger vand, så giv ham det ikke..:)
Og ja alder og udvikling spiller også ind. Det at han er begyndt at rejse sig og gå mere rundt, gør at han lige nu også søger jer lidt eksta. Han har ekstra meget brug foro at se jer, mærke jer, for at vide at I er der. Han er stadig så lille, at han ikke kan forholde sig til at I er i soveværelset og dermed på den anden side af væggen. Når han ikke kan se jer, så føler han sig forladt og alene. Man kan sige at denne alder (især 13-15 måneders alderen) ofte er kendetegnet ved at være en separationsfase, ligesom I måske oplevede dag han i 8-10 måneders alderen begyndte at kravle.
Det er her naturligvis vigtigt at give ham den nærhed, han søger og viser behov for men samtidig også prøve at holde fast i de gode rutiner I har fået skabt. De er derfor ganske fint at holde fast i, at han puttes i sin egen seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove og er tryg ved dette og lærer at det er sådan det foregår. Han kan få en puttebamse nu og I kan også begynde at læse lidt godnathistorie nu...
Og når han så vågner om natten, så må I vurdere om I kan få ham videre i søvnen i hans egen seng. Nogle gange skal I måske trække tiden lidt og se om han så selv finder roen og kommer videre, andre gange skal I være der med det samme, berolige og betrygge og hjælpe ham videre, før han vågner for meget op. Atter andre gange, så må han ind til jer og sove videre der.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske