Brev:
Vågner midt nat og har svært ved at falde i søvn igen
3. januar 2014
Alder:
12 mdr.
Vågner midt nat og har svært ved at falde i søvn igen
Hej Helen.
Vi har lige et par spørgsmål, som vi håber at du kan hjælpe med.
Vi har en meget glad og nysgerrig dreng som blev 1 år her den 13. december. Han vågner næsten hver nat mellem kl. 00.30 og 4.30. Selvom han stadig er rigtig rigtig træt, så har han meget svært ved at falde i søvn igen. Han ligger lige så stille og prøver virkelig på at falde i søvn og falder også hen flere gange men vågner igen få minutter efter - sådan fortsætter det typisk i en time til halvanden.
Det skal lige siges, at han har haft ondt i ørerne i en periode, hvor han sov meget dårligt om natten indtil han fik lagt dræn for halvanden måned siden.
Han bliver puttet omkring kl. 19.30 – 19.45 hver aften, hvor han er rigtig træt, så vi synes ikke at vi kan ligge ham senere i seng end vi gør.
Vi har sovet inde på hans værelset på en madras på gulvet, for at være tæt på ham men det er ligesom om, at det ikke rigtig hjælper. Det ender ofte med, at vi tager ham med ind i vores seng men der går stadig rigtig længe, før han falder i søvn igen.
Han er rigtig god til selv at falde i søvn både om aftenen i sin seng og om dagen i sin barnevogn men når han vågner om natten og ikke kan falde i søvn, så bliver han på et tidspunkt lidt utilfreds og vil gerne at vi kommer ind til ham. Og så løber vi mellem hans værelse og soveværelset, fordi vi tror at han sover men så vågner han igen få minutter efter.
Han er ikke blevet ammet om natten, siden han var 9 måneder og han er rigtig god til at spise om dagen, så han vågner ikke fordi han er sulten. Om dagen sover han ca. 1,5 timer til formiddag og ca. 1,5 - 2 timer til eftermiddag.
Som sagt er han rigtig god til at falde i søvn i sin seng om aftenen – vi giver ham en godnat flaske mens vi sidder med ham i en stol på hans værelse, så siger vi godnat til ham, ligger ham ned i sengen og går. Om dagen kan vi også bare ligge ham ned i barnevognen og gå og så sover han i løbet af kort tid og det samme gør dagplejemoren. Derfor har vi også meget svært ved at forstå, hvorfor han vågner om natten og har så svært ved at falde i søvn igen.
Han er begyndt med at gå og vi tænker, at det måske også kan have noget med det at gøre?
Har du hørt om dette ”problem” før?
Er det noget som går over af sig selv, fordi det kun er en fase?
Har du nogen forslag til, hvad vi kan forsøge at gøre, for lige nu ved vi faktisk ikke helt, hvordan vi skal gribe det an?
Han ender ofte inde i vores seng men vi er lidt bange for at give ham en dårlig vane, hvor han vågner netop for at komme ind til os og sove videre.
Vi håber at du kan hjælpe.. :)
Mange hilsner fra
Line og Per