Svar: Sover stadig dårligt – nu 4 år
3. januar 2014
Alder:
4 år
Kære trætte mor
Tak for dit brev - og godt nytår til jeres lille familie:)
Jeg vil gerne dele lidt tanker med dig omkring P´s søvn og de udfordringer I har der, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker kan spille ind hos jer, og hvad du derfor kan bruge:)
P er nu 4 år og det er helt okay, at han stadig en gang imellem har brug for en middagslur. Det er fint, at du giver ham dette i weekenden, når du kan fornemme at det er hans behov. Det lyder dog som om at han generelt har behov for en del søvn og det er netop det, som falder mig i øjnene, når jeg læser dit brev - jeg synes det er lidt interessant at se lidt på P´s søvnbehov...
Du fortæller at han vågner om natten, græder, nogle gange skriger, som om at han har mareridt. Han søger dig, sover bedre, når I sover sammen (det gør du så ikke), I skal helst ligge helt tæt, men han snakker stadig i søvne og sover meget uroligt.
Du fortæller at nogle gange f.eks. om tirsdagen kan falde i søvn i bilen på vej hjem og sover til næste morgen - det vil sige at han om tirsdagen nogle gange kan falde i søvn kl 17 og sove til kl 6 næste morgen...
Meget tit, når du henter drengene ved 16.30-17 tiden, så falder P i søvn i bilen og de dage, hvor han ikke gør det, så sover han ofte på sofaen kl 18.30 - uanset om det er hverdag eller weekend.
Det gennemsnitlige søvnbehov for en dreng på 4 år er 11.5 time i døgnet. Det vil sige, at hvis P skal op kl 06 om morgenen, så vil det være passende med et puttetidspunkt kl 18.30 - og det er derfor naturligt at han falder i søvn allerede der, når han kommer tidligt op. Men i weekenden, hvor han måske har mulighed for at sove længere om morgenen, falder han allligevel i søvn og hvis han tilmed nogle gange får en middagslur, så sover han umiddelbart en del mere, end hans udregnede behov. Hvordan kan det være?
Er han sund og rask? Jeg kan ikke lade være med at tænke på om han kan have astma eller noget andet, som trætter ham rigtig meget? Det kunne være forklaringen på, at han har brug for ekstra søvn og også være en del af forklaringen på, hvorfor han sover så dårligt.
Snorker han? Måske har han problemer med hævede mandler og/eller polypper. Snorken kan faktisk påvirke søvn og søvnkvaliteten rigtig meget og det kan være et tegn på det der hedder obstruktiv søvnapnø. Det ses hos børn, selvom man ofte hører mest om det hos mænd over 50 år ... :)
Der er en del skift i jeres liv, fordi I forældre er skilt, drengene skal forholde sig til at skiftet hjem, mormor henter, der er en aupair osv. Når man læser dit brev, så tænker man naturligt "hold da op, der er meget at forholde sig til og finde ud af". Når det er sagt, så lyder det dog som om at I har skabt nogle faste rutiner, som gør at drengene ved hvordan hverdagen hænger sammen, hvornår de er her og der, hvem der henter osv. Og I forældre bor tæt ved hinanden og lyder til at kunne finde ud af tingene, så hverdagen fungerer for jer alle på denne måde.
Det kan dog ikke udelukkes at P reagerer på det hele, han lyder til at være en lidt følsom og meget tænksom og opmærksom dreng og han tænker måske mere over det hele end man lige umiddelbart tror og fornemmer. Han er ikke en dreng som sætter rigtig meget ord på alle sine tanker, men skal nok sige til, når noget virkelig går ham på - og man skal lytte til ham og tage det alvorligt, når det kommer. Han har måske en mase tanker, som ikke rigtig kommer til udtryk i hverdagen - men som netop er der, når han sover. For alt hvad han oplever skal jo bearbejdes i søvne og netop hans store drømmeaktivitet er måske symptom på noget af alt det, han går og tumler med, alt det tankemylder han har.
Det er også en overvejelse værd at medtænke om han kan være stresset? Du skriver, at du selv har været meget træt, har manglet overskud og at du har "lidt stress-tendenser og er fyldt op af det hele" - kunne det tænkes at P er påvirket af dette? Han spejler sig jo i dig og i den måde du reagerer på, de signaler du sender? Det kunne også tænkes at han var stresset over hverdagen og måden hans hverdag er skruet sammen på - han lever i det, det er ikke noget han kan ændre på, men det kan naturligt godt påvirke ham...
Børn har brug for ro i deres hverdag. Det betyder at hvis man som forældre har en meget hektisk hverdag, hvis man har mange aftaler, er meget væk hjemmefra og i det hele taget har mange aktiviteter, så vil dette kunne påvirke barnet. For P kan det være rigeligt at være i institution og at skulle være hos henholdsvis mor og far, skulle hentes af mormor, au-pair, mor og far, nogle gange besøge venner, nogle gange skulle have gæster - det kan sagtens være for meget for ham. Og måske er det derfor han f.eks. har sagt "mor jeg vil ikke hjem til nogen mere". Det er jo netop, som du også selv skriver, udtryk for at han ikke kan overskue det, at det bliver for meget for ham - men igen er det lidt vigtigt at se på, hvordan kan det være, at det bliver for meget for ham...
Mangel på søvn, det ikke at kunne sove et et symptom på stress og samtidig er det også en vigtig løsning. Jo mere søvn, jo bedre søvn og jo mere stabilitet man kan have i hverdagen, jo bedre er det. Det er vigtigt at skabe rolige og strukturerede hverdage. Jo mere ro og struktur, jo bedre vil barnet ofte have det. Når P sover så dårligt, så er det derfor værd at medtænke om det kan skyldes stress og en god idé at overveje, om I i hverdagen på en eller anden måde kan sikre ham bedre søvn.
Og her er det naturligvis værd at overveje, hvordan han puttes og hvad krav du stiller. Det er rigtig vigtigt at du ikke stiller krav, som han ikke kan honorere. Han må gerne udfordres, men han må ikke på nogen måde føle sig utryg, når han skal sove. Det skal være trygt og dejligt at komme i seng. Det skal være en stund, som han ser frem til og nyder.
Hvis han endnu ikke kan holde sig om natten, så skal han måske have en ble på, så han ikke bliver vækket og får afbrudt sin søvn på grund af det. Hvis det fungerer at hjælpe ham ud på toilettet sen aften og få ham til at tisse af, så skal du naturligvis gøre dette og derefter kan hjælpes til at sove videre evt. i din seng.
Hans mareridt og evt. natteskræk kan naturligvis høre alderen til - rigtig mange børn vil især i 3-6 års alderen drømme rigtig meget og det kan sagtens tænkes at P hører til disse børn. Det kan her hjælpe at gennemtænke hvad han ser i fjernsynet, hvad spil han spiller, hvad han hører voksne taler om osv. og du skal være opmærksom på at han naturligt stadig kan have svært ved at skelne, hvad der er fantasi og virkelighed - storebror kan godt dette men det kan P ikke endnu. Han er naturligt stadig meget konkret tænkende. Når og hvis han vågner om natten, så må du give ham den nærhed, trøst og ro, som han viser behov for.
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre :)
Rigtig meget held og lykke med dem begge:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske