Brev:
Sover stadig dårligt – nu 4 år
3. januar 2014
Alder:
4 år
Sover stadig dårligt – nu 4 år
Hej Helen
Jeg skriver til dig fordi jeg nu ikke har sovet en hel nat i 6 år. Så jeg er træt – meget træt….
Min yngste søn som blev 4 år her i dec. Sover stadig rigtig dårligt og har gjort det siden han blev født.
Kort om vores liv:
Jeg har 2 skønne drenge E på 6 og P på 4 år. E på 6 år sover fint om natten – og er i daglig harmoni, han sov dog dårligt til han blev 3 år/3,5 år.
Far og jeg flyttede fra hinanden da P var 8 måneder. De er hos deres far hver anden weekend og hver onsdag. Jeg var på barsel med dem begge til de var 14 md. Jeg har et krævende fuldtidsjob som leder, så jeg har en aupair-pige boende her, og har haft det ca. fra jeg startede på arbejde efter P´s barsel. Det fungerer rigtig fint. Jeg har på den måde tid til at være sammen med drengene når jeg er hjemme – hun laver mad og handler ind og vasker tøj og tager af bordet, så jeg er på den måde meget privilegeret. Jeg kan sætte mig og lege/læse med dem når jeg kommer hjem. (Jeg aflevere selv drengene hver dag i skovbørnehave kl. 7.30/8 (de har ikke mulighed for at sove i børnehaven overhovedet)
En typisk uge:
Mandag: Min mor henter begge drengene ved. 14.30 tiden, jeg henter dem så hos min mor ved 18-tiden (fast hver mandag) Jeg spiser med hos min mor. P falder oftest i søvn på vej hjem i bilen. Jeg bærer ham ind i hans seng (de sover i køjeseng) P sover nederst. Han vågner så typisk ved 11 tiden, og græder, jeg bærer ham ind i min seng, hvor han sover resten af natten. Men små vågner og taler i søvne og lægger sig meget tæt op til mig, nærmest skubber mig, så tæt er det. Dette gentager sig hver nat.
Tirsdag: Enten henter jeg dem selv kl. 16.30 eller de har legeaftaler og så henter min aupairpige den anden, og så kommer jeg hjem kl. 17. P falder nogle gange i søvn på vej hjem, og sover til næste morgen. Men vågner som om mandagen og alle de andre dage….
Onsdag: Deres far henter dem og de sover hos ham til næste morgen hvor jeg henter dem kl. 6 om morgenen, og jeg sørger så for at de kommer i tøjet og i BH. Deres far bor 3 huse fra os. De har vænnet sig til dette skift. Så det fungere okay. P sover også dårligt hos sin far, samme mønster siger han. Her sover de sammen med ham i hans seng. Han har også en køje seng, men jeg tror ikke han orker at få dem til at sove der.
Torsdag: jeg henter dem ved 16.30 tiden og vi er bare hjemme og lege.
Fredag: hver anden fredag henter deres far og hver anden fredag henter jeg ca. kl. 15.30./16.
Meget tit når jeg henter dem ved. 16.30 tiden så falder P i søvn i bilen på vej hjem, og så sover han til næste morgen kl. 5.30/6, så er han udhvilet. Han sover også tit eftermiddagslur i weekenden. Både hverdage og i weekenden falder han tit i søvn på sofaen ved 18.30 tiden når han har været i bad, efter bare 5 min.
For et år siden der faldt han altid i søvn i min seng, jeg havde ingen energi. Men så i uge 30 (sommerferien), der tog jeg mig sammen, og så sover de i egen seng, det går fint, jeg sad hos dem til de sov, men for nylig der sagde jeg til dem at de skulle selv falde i søvn. Det går også fint, men P vågner hver nat og skriger, så jeg må løbe ind og hente ham, så han ikke vækker sin storebror. P er blevet renlig i sommer også, det går nogenlunde, han tisser ca. 1 eller 2 gange om ugen i sengen. Oftest i min seng, da jeg tager ham ind i min seng når han vågner om natten. Det er dog aftagende nu. Jeg er begyndt at have ham ude og tisse ved 10-tiden i halv-søvne…Det hjælper.
Han vågner let og drømmer meget, han skriger ikke når han ligger ved siden af mig så nogle aftner så tager jeg ham op af sin egen seng og ind i min seng inden jeg selv går i seng, da jeg så får lidt mere søvn. Men han ligger så tæt på mig at jeg ikke sover godt. Og taler tit i søvne. Så det er lidt pest eller korala.
P er en meget sød og vellidt dreng, han leger med alle børn, og alle børn vil gerne have ham med hjem på legeaftaler. Men det har jeg stoppet lidt, da jeg kunne mærke på ham blev for meget. Det kræver også at jeg må ”give igen” og have børn med her hjem.
P sagde selv en dag:; Mor jeg vil ikke hjem til nogen mere” Så han kan godt sige fra. I hans vuggestue sagde hans pædagog i afslutningssamtalen. P siger meget sjældent fra, men når han gør, så skal man respektere det.
Herhjemme er P meget sød, men på det seneste der har han søgt grænser, han gør tingene igen og igen, hvis jeg siger at der er noget han ikke må, eller at der er noget han skal gøre – f.eks. tage tøj på, så gør han det ikke, mens han ser på mig, om hvordan jeg reagere, jeg har været meget overtræt og haft intet overskud, så jeg har skældt ud, hvilket jeg er meget meget i mod. Jeg sagde undskyld mange gange bagefter (tænker meget på det jeg har læst på din hjemmeside om at hvis man undskylder, så skal man mene det og ikke forklare hvorfor man skældte ud.) Men det er sket nogle gange (ØV) E og P er gode legekammerater (der er 23 md. I mellem dem) De er meget forskellige. E er kloge-åge og P er den frække på den søde måde.
P taler også tit i babysprog når han taler med E, jeg tror han har svært ved at finde sin rolle over for E. P er måske lidt mere sensitiv end de fleste. At han tager det ind han oplever og så bearbejder det om natten.
P er den søde når han er ude, når jeg henter ham hos vennerne, siger forældrene altid, hvor er han bare sød og velopdragen og nem og rolig.
Jeg har skiftet arbejde den 1. marts og det har betydet at jeg er mere væk. Og det er et meget hårdt job. Jeg er nok arbejdsnarkoman, men er glad for mit nye job. Det er som leder i en større virksomhed. Jeg har lidt stress-tendenser, så jeg er meget fyldt op af det hele.
Jeg lever og ånder for mine 2 drenge og mit arbejde og pt. Intet andet. Nyder dog at have hver anden weekend fri for børn – men der er jeg så oftest på hjemme-arbejdspladsen.
Jeg mener at børn skal have den bedste og tryggeste barndom, de har den kun en gang, og det er fundamentet for deres liv.
Mit største problem lige nu er så at P sover så dårligt, har du nogle ideer til hvad jeg skal gøre? Da det påvirker mit overskud så meget, og det påvirker mit liv på alle måder.
PS: Jeg har tidligere læst dine bøger om at sove som barn.
Hilsen
En meget træt mor.