Svar: Urolig søvn om natten - 3 mdr.
3. januar 2014
Alder:
3 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at høre at du har min bog om børn og søvn og at du har fulgt med på sidelinjen og nu har fået lyst til selv at skrive:)
Det som umiddelbart falder mig i øjnene, når jeg læser dit brev er præcist det du selv slutter brevet med - din drengs søvnrytme: Han sover 6-7 timer om dagen og 7-8 timer om natten. Man kan sige at han samlet får de 15 timer søvn i døgnet, som han har behov for, men ofte får han måske reelt mere. Det kan være forklaringen på, at han sover meget let sidst på natten, liger uroligt, klynker, sparker, græder - og derudover også har meget let ved at vågne og faktisk virker frisk, når han vågner om natten.
Det kan derfor godt være en overvejelse værd, om hans 3. lur om aftenen bør afkortes lidt, så hans nattesøvn bliver lidt længere - modsat, så er det meget normalt for børn i hans alder at gå i seng kl 22, og det kan naturligt godt være en idé at bibeholde dette, for at se om hans søvn i løbet af natten ikke bliver bedre. Egentlig er det derfor dagssøvnen og dagsrytmen der bør ændres lidt, men det er spørgsmålet om det kan lade sig gøre med den alder han har - det kan nemlig være rigtig svært...
Jeg er faktisk lidt fortaler for at I i jeres situation forsøger at se tiden lidt an. Han er stadig en meget lille dreng, og der sker rigtig meget udviklingsmæssigt med ham lige nu. Det som er vigtigt er, at du lige nu forsøger at holde fast i rytmen med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Det lyder rigtig fint at han typisk er vågen ca 2 timer, bliver ammet og puttet til lur - den rytme må du meget gerne holde fast i.
Det lyder også rigtig fint med sidste lur omkring kl 17, men I kan godt prøve at se om ikke to timers søvn er nok på dette tidspunkt og se hvordan han ville reagerer, hvis I vækker ham derefter, så han kommer op ca kl 19 og måske kan gå i seng omkring kl 21 - 21.30...
Når han vågner om morgenen, må du meget gerne tage ham over til dig, som du allerede gør og amme ham i din seng og se om du på den måde kan få ham til at sove bare lidt længere, så dagen ikke starter alt for tidligt. Dette fordi jeres stå op tidspunkt naturligt har betydning for resten af dagens forløb. Det spiller naturligt ind på, hvornår han sover sine lure i løbet af dagen...
Du skal være opmærksom på at du måske skal amme ham lidt hyppigere om dagen lige nu, for at få fyldt ham lidt ekstra op med mælk. Mange børn vil i denne alder have et appetitspring, hvor de dier hyppigere om natten. På den måde får de sat mælkemængden op. Men det er vigtigt, at du hjælper ham med at få fyldt sig op med mælk i dagtimerne, så han ikke behøver søge brystet ekstra om natten. Du kan godt forsøge at amme af to omgange, så du ammer ham, skifter ham og derefter ammer ham igen, hvorefter han så puttes til lur - ikke kun om aftenen, men hele dagen igennem:)
Jeg hælder altså til at I lige nu ser tiden lidt an og se hvad fremtiden bringer. Men I må godt prøve at vække ham fra den 3 lur - naturligvis kærligt, nænsomt, stille og roligt - så han ikke sover mere end ca 2 timer der, kommer op og er aktiv, fyldes godt op med mælk derefter puttes til natten. Jeg håber det vil give lidt forskel, men tænker at tiden også arbejder for jer og især, fordi du allerede har en fin dagsrytme. Og en dreng, som faktisk lyder til at trives ...:)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske