Brev:
Urolig søvn om natten - 3 mdr.
3. januar 2014
Alder:
3 mdr.
Urolig søvn om natten - 3 mdr.
Kære Helen
Har fulgt dine svar gennem længere tid og synes de er rigtig gode - mangler dog svar på lige netop min situation. Har en søn på nu 3,5 måneder. Han har altid sovet ret uroligt om natten - basket med arme og ben og småsnakket i perioden, typisk sidst på natten, men den seneste tid er det blevet værre (hele natten) hvilket betyder han vækker mig konstant og ofte også sig selv.
Han vågner typisk mellem kl 5 og 6 (tidligere kl 6-7 men er blevet tidligere den seneste tid) - bliver ammet og er vågen 2-3 timer.
Sover en lur i barnevognen på altanen (tung rolig søvn) på 2-3 timer - bliver ammet og er typisk vågen i max 2 timer - sover derefter 1-2 timer i bv alt efter hvor lang første lur var. Er igen vågen nogle timer og falder så i søvn ved 17 tiden - hvorefter han sover 2-3-3,5 timer - dvs nogle gange sover han til kl 20/20.30 - vi ved ikke om vi bør vække ham, for det er jo lang tid at sove på den tid.
Jeg ammer som oftest en men enkelte gange 2 gange efter aftenluren og til han kommer i seng, typisk omkring kl. 22. Han sover fint indtil midnat, men derefter er han begyndt at vågne hver 2. time og virker frisk - kan kun få ham til at sove ved at amme ham. Derudover ligger han vildt uroligt - arme og ben kører og nogle gange snakker og klynker han og selvom han er svøbt i dynen får han sparket den af sig - og jeg kan bare ikke sove for det - jævnligt vækker han også sig selv. (enkelte gange sover han 3 timer - men slet ikke 4-5-6 timer som han ellers har gjort tidligere).
Han sover om natten i sin lift (skal dog i tremmesengen fra i nat, da han er blevet for lang) - men ofte falder vi begge i søvn, når jeg ammer og så sover han en time i min favn inden jeg lægger ham over, når jeg vågner - men her bliver han så ofte urolig - så jeg skal vel gøre alt for ikke selv at falde i søvn og så lægge ham tilbage i egen seng når han er færdig med at spise.
Han spiser typisk 25-30 min ad gangen og trives rigtig godt og er glad.
Kan jeg gøre noget for at få ham til at sove mere roligt? (om dagen sover han helt roligt og tungt)
Og skal vi vække ham når han sover så lang en aftenlur?
(han sover typisk 6-7 timer om dagen og så 7-8 om natten - så en lidt anderledes fordeling end den jeg har læst om i din bog.
For føler mig meget lidt udhvilet pt.
De bedste hilsner
Signe