Svar: Søvn efter kolik
3. januar 2014
Alder:
2 mdr.
Kære Nanna
Tillykke med den lille pige - rigtig godt nytår - og velkommen til:)
Det lyder som om at I har haft en lidt urolig start med en del gråd og uro. Det lyder dog som om at du har fundet ud af, hvordan du bedst tackler det hele og det lyder som om at det nu stille og roligt går den rigtige vej, det går bedre og bedre - dejligt!
Fysisk kontakt og nærhed er rigtig vigtigt. Når man har et barn med kolik, som derfor græder rigtig meget, så er det vigtigt at give hende nærhed og netop holde hende i favn, som I også forøger. Den nyeste forskning tyder på, at børn med kolik græder, fordi deres nervesystem er umodent. Denne umodenhed medfører, at de har sværere ved at regulere deres følelser og derfor er mere utrøstelige. Når de tages op, så har de brug for lidt tid til at falde til ro og samtidig bliver de også hurtigt overstimuleret, hvilket forstærker deres gråd. De græder derfor længere tid af gangen, før de falder til ro, før I som forældre kan trøste hende, fordi hendes nervesystem og evne til selvregulering er umodent. Og det er rigtig hårdt, men det at holde hende i favn, give hende masser af nærhed, hud-mod-hud kontakt, vugge hende, kærtegne hende, gå med hende, lade hende mærke jer - det er alt sammen med til at stimulere hendes nervesystem og med til at hjælpe.
Derfor er det helt okay at I hos jer vælger at lade lillepigen falde i søvn ved brystet, falde i søvn i mors favn og først derefter flytter hende i seng - når I fornemmer at det er sådan det virker bedst. Ligesom I naturligvis også gerne må holde fast i jeres rutiner med at hun puttes i barnevognen og lærer at sove der, fordi det på sigt også er rigtig godt, hvis hun kan det :) I skal derfor lade jer selv gøre det som virker og ikke være bange for at I skaber dårlige vaner, forkæler hende eller andet.
I skal være opmærksomme på, at hun ikke begynder at vende rundt på nat og dag. I er nødt til at være lidt styrende her, for hendes indre ur kører stadig ikke regelmæssigt. Det er rigtig dejligt, hvis hun nogle gange kan sove 4-5 timer i træk, men disse timer bør ligge om natten og ikke om dagen eller aftenen og hun bør ikke sove et længere søvnstræk end dette. Hvis hun kan sove så længe, så er der en risko for at hun får sprunget et måltid over og derfor skal indhente dette på et andet tidspunkt og derfor spiser meget hyppigt og måske "slatspiser" lidt for meget.
Det er sådan at mælken består af flere forskellige dele og det er vigtigt at hun "tømmer" et bryst af gangen. Når jeg skriver tømmer, så er det egenligt lidt forkert, for hun kan ikke tømme et bryst helt, der vil altid være mælk at få, men du skal kunne fornemme at det bryst hun har spist fra er tydeligt mere blødt og eftergiveligt end det bryst, hun endnu ikke har spist fra. Den første del af mælken er vandholdig og slukker tørsten - og det er rigtig smart, for så vil hun nogle gange kunne melde sig og die kortvarigt, fordi hun så får den vandholdige mælk og noget at drikke, men ikke er egentlig sulten. Men det er vigtigt at hun så lægges til dette bryst igen, så hun får den lidt federe mælk med ud. Hvis hun dier lidt på det ene bryst og lidt på det andet, så får hun ekstra meget af den vandholdige mælk og det kan give uro i maven. Hvis hun derimod spise fra et bryst af gangen, så får hun mere af den fede mælk, den ligger tungere i maven og giver mindre maveuro.
Du skriver at du blokammer hende og at det fungerer og du skal naturligvis ikke ændre på noget, som fungerer godt. Du skriver dog ikke hvor lang tiden (blokken) er mellem amning fra venstre og højre bryst ... Hvis der går meget lang tid imellem og du så om natten ammer lidt fra den ene og den anden side, så kan det være en god idé at du forsøger at ændre lidt ammerytme. Det er som sagt vigtigt stadig at amme fra et bryst af gangen, men jeg vil anbefale dig at du forsøger to ting:
1. Start med at amme fra et bryst - bøvs hende af undervejs eller skift hende, så hun vågner lidt op til dåd igen og læg hende så til samme bryst - men i en ny ammestilling. Det vil sige start f.eks. med at amme hende i den traditionelle siddende stilling og derefter læg til i tvillingestillingen. På den måde hjælper du hende til at tømme brystet så godt som muligt. Herefter kan hun så blive puttet til lur.
2. Hvis hun ikke er parat til at sove eller virker til at have behov for en ekstra tår før hun så puttes, så må du gerne prøve at tilbyde hende toppen fra modsatte bryst. Det er kun et tilbud og hun må spise det hun her har lyst til - ofte spiser hun kortvarigt og slukker tørsten, fordi hun jo er fyldt op med mælk fra første bryst. Og herefter putter du hende så til lur. Når hun så vågner af sin lur, så lægger du hende til dette bryst, hvor hun har taget toppen og lader hende spise godt i bund der. Igen gerne ved at amme med to forskellige ammestillinger fra denne side, så hun hjælpes til at tømme brystet godt.
Du fortæller at hun har tendens til at gylpe og det kan derfor godt være at hun vil trives bedst med at få fra et bryst og ikke få toppen fra modsatte bryst før lur - men ingen faste regler, du er nødt til at være lidt fleksibel på dette punkt og gøre det, som jeres datter virker til at trives bedst med.
Med hensyn til hendes gylpen, så lyder det som om at jeres datter har det der hedder refluks. Refluks betyder egenlig bare at noget at maveindholdet glider tilbage gennem spiserøret og op i munden. Det er helt normalt og som udgangspunkt skal gylp hos spædbørn og småbørn ses som noget naturligt. Men hvis barnet fortsætter med at gylpe eller kaste mad op, når det begynder med fastere føde og/eller hvis barnet har forskellige ledsagesymptomer forbundet med gylpen så bør barnet udredes. Et ledsage symptom vil ofte være vægttab eller for sparsom vægtøgning, det kan også være smerter, eller at barnet f.eks. vågner konsekvent efter 20-30 minutters søvn og græder.
Man kalder det for Gastroesophageal refluks (GER), når der kommer mad fra maven op i spiserøret og når det er betegnet som en sygdom, så kalder man det GERD Gastroesophageal refluks disease. Det kan skyldes forskellige ting og man kan også behandle forskelligt - det afhænger helt af årsagen og problemets omfang.
Det svier i spiserøret, når der løber mavesyre tilbage fra maven. Og jeg tænker, at det måske er forklaringen på, hvorfor jeres datter vågner og er ked af det, søger brystet igen og igen. Det gør ondt, når hun sover om natten. Hun har måske tilbageløb af mælk og mavesyre i spiserøret, så vågner hun græder, du ammer, det beroliger og hun sover videre, men så løber det igen tilbage, irriterer og svier, hun ammes, beroliges og sover videre, men igen løber mælken tilbage og irriterer...
Det kan være en rigtig god idé at tale med lægen om, hvorvidt jeres datter kan have refluks, der skal behandles og om hun kunne have glæde af medicinsk behandling. Derudover skal du naturligvis sikre, at hun ikke søger brystet hele natten, fordi hun sover for meget om dagen eller ikke helt får tømt brystet godt nok...
Det vil være rigtig godt, hvis hun ammes ca hver 3-4 time. Det er tid fra den ene amning starter til den næste begynder. Hvis hun er en langsom spiser, så kan man naturligvis godt føle at man så ikke laver andet end at amme og nogle gange kan du godt trække tiden lidt, men som udgangspunkt, så bør hun "holdes til brystet" om dagen og så kan der gå lidt længere tid imellem om natten. Det betyder at hvis hun ammes kl 12, så skal hun tilbydes bryst igen senest kl 16. Og det betyder også at hvis hun sover en lang lur på 3-4 timer eller mere, så må du godt begynde at rumstere lidt rundt omkring hende, hvor hun sover, begynde at småpludre lidt osv. så hun stille og roligt vågner op og hjælpes til at være vågen, aktiv og spise igen.
Det vil også være rigtig godt, hvis du sen aften, kan forsøge at hjælpe hende til at få brystet godt tømt - igen amme, skifte hende, amme hende igen og først derefter putte hende. På den måde sikrer du dig, at hun ikke vågner og søger brystet efter en time, fordi hun er sulten.
Det vil være godt at elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Det vil hjælpe hende, hvis hun har tendens til refluks. Det kan på samme måde nogle gange hjælpe at sidde lidt med hende og først putte hende efter ca 15-20 minutter, fordi mælken så har haft mulighed for at komme videre i mave-tarmsystemet og risikoen for tilbageløb nedsættes, hvorfor hun så også kan sove mere roligt.
Jeg håber du kan bruge lidt af alle disse overvejelser og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske