Svar: Døgnrytme - hvornår?
3. januar 2014
Alder:
5 mdr.
Kære Jane
Tak for dit brev og godt nytår! Og velkommen til Danmark, hvis I er flyttet hjem:)
De fleste børn vil i 4-6 måneders alderen begynde med lidt skemad og i takt med at barnet begynder at spise mere og mere om dagen - og samtidig får mælk nok i dagtimerne, så begynder barnet naturligt at kunne undvære mælk om natten. Det betyder at de fleste børn i 6 måneders alderen stille og roligt vil begynde at kunne trappe ud af amningen midt nat. Barnet vil i denne alder stadig have behov for ca 6 amninger i døgnet og derudover også spise skemad og drikke vand af kop, men barnet begynder at kunne trives med en aften- og natrytme, hvor barnet f.eks. ammes kl 20, kl 23.30 og 05/06. Amningen kl 03 springes således over og barnet begynder at kunne sove 5-6 timer uden mælk.
Det er her ikke noget problem, at jeres datter ikke bruger sut - faktisk kan det være en fordel, fordi du så ikke kommer ind i nogle uhensigtmæssige rutiner, hvor du giver din datter en sut i munden, hver gang hun vågner og hvor hun så lærer, at hun ikke kan sove uden den ... Hun kan være ligeså afhængig af sutten om natten som af brystet, så det er ikke så hensigtsmæssigt.
Hele dagens rytme spiller ind på nattens rytme, og det er således vigtigt, at hun får skemad, mælk og vand hele dagen igennem, ligesom det vil være rigtig godt, hvis hun lige nu kan sove 3 lure dagligt - to lidt længere lure og en powernap. I takt med at rytmen om dagen fungerer bedre og bedre, så bliver det tid til at trappe ud af natamningen.
Det er helt naturligt at hun i en overgangsperiode har brug for en ekstra amning om natten. sådan at hun nogle nætter har brug for den og i andre nætter går det bedre med at undvære den. Tiden skal have lov til at arbejde lidt for jer :) Du kan dog godt prøve om du stille og roligt kan vænne hende til ikke at få brystet hele natten, men i stedet hjælpes til at finde ro med stillingsskift og beroligende hænder. Du må godt arbejde på at hjælpe hende videre i søvnen, uden at hun behøver få hverken bryst eller sut i munden:)
Og når det så er tid til at trappe ud af natamningen, så kan du gøre det ved at tilbyde hende brystet, men gøre det kortvarigt. Altså lade hende die, men forsøge at lirke brystet ud af munden på hende. I starten søger hun det igen, og det får hun, dier igen, falder til ro og du lirker det atter ud. Det skal du måske gøre 5-7 gange og det er helt okay.
Samtidig med at du gør dette, så beroliger du hende ved at holde hende i hånden, kærtegne hende, holde din hånd på hendes hofte, når hun ligger ved siden af dig, så hun lulles lidt, beroliges lidt og stille og roligt skal hun så lære at komme videre i søvnen netop med disse kærtegn og uden at du behøver give brystet. Brystet lirkes altså ud, og erstattes af de andre ting og stille og roligt kan brystet helt undværes om natten - og hun sover igennem, hvilket som sagt vil være 5-6 timer uden mælk:)
Håber du kan bruge dette lidt videre. Jeg vil også anbefale dig meget mine to bøger "Helens bog om børn og søvn", hvor du netop kan læse om, hvordan du kommer væk fra brystet og mange andre ting - og "Helens bog om børn og mad", hvor du finder dagsplaner og guides igennem den første skemad til mere familiemad. Det giver lidt idé om, hvornår hun skal have mad, ammes osv. for at hun netop ikke behøver få sit behov dækket midt nat:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske