Svar: Spiser uden for normalen
21. december 2013
Alder:
5 mdr.
Kære glade mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at din dreng stortrives på alle måder. Han spiser godt og regulerer selv, hvad han har behov for. Han optager næringen af mælken rigtig godt og har en flot vægt, og han virker glad, tilfreds og til at udvikle sig i sund og god retning.
Du fortæller, at han oftet ikke sover så lange lure i løbet af dagen, men det lyder som om at han til gengæld sover godt om natten - dejligt. Du må dog godt arbejde på, at få ham til at sove en lidt længere lur midt på dagen, f.eks. ved at tage en lur sammen med ham eller ved at trille ham i barnevognen. Dette fordi den lange lur vil sikre at han kommer igennem alle søvnens stadier og får den kvalitet ud af søvnen, som er vigtig for ham.
Når han sover, så skifter hans søvn imellem forskellige stadier og hver enkelt stadie giver ham noget særligt. I stadie 1 og 2 øger han sine motoriske færdigheder og humøret bliver bedre. I stadie 3 og 4 styrkes hans hukommelse og immunsystem, kroppen udskiller væksthormon, muskler og knogler opbygges osv. Derudover er der også REM-søvnen som er drømmesøvnen og når vi drømmer, så bearbejdes alle dagens oplevelser. De bliver sorteret og lagret i barnets hukommelse og derfor siger man at man "bliver klogere af at sove". Så en længere lur midt på dagen kan være godt at arbejde på - men stortrives han uden, og viser han ikke behov for at sove lang lur, ja så må det naturligvis være sådan:)
Det lyder også som om at I er kommet rigtig godt igang med skemad og det er meget fint med to skemåltider dagligt med den alder han har lige nu. Du må meget gerne variere hans indtag, så han ud over risgrød også får majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød og quinoagrød - og du må gerne variere yderligere ved at komme forskellige typer af frugtmos på som topping. Faktisk anbefales det at man ikke tilbyder risgrød dagligt:)
Du må også meget gerne variere hans grøntsagsmos om aftenen, så han får kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash - blandet på forskellig måde, og så han får forskellig smagsvariation.
Når han bliver 6 måneder, så kan han begynde med de grovere grødtyper som f.eks. havregrød og øllebrød. Det vil i denne alder være relevant at starte op med morgengrød, så han f.eks. får havregrød om morgenen, når han vågner og så tilbydes stadig flaske igen inden han skal sove formiddagslur. Han kan begynde at få mad i hånden som bløde frugtbåde eller ristede rugbrødsbjælker og agurk. Han skal i den alder have udvidet med flere forskellige slags grøntsager, f.eks. rodfrugter og han skal i den alder også begynde med kød eller fisk i mosen.
Men lige nu er planen helt alderssvarende og lyder super fin, så fortsæt den gode gænge:) Det er vigtigt at holde mængden af skemad på et niveau, hvor han stadig drikker mælk nok - mælk er hans hovedindtag, og det handler ikke kun om at sikre ham de næringsstoffer, der er i mælken, men også om at sikre ham væske nok. Og han er en fysisk stor dreng og har naturligt behov for masser af væske.
Det betyder i praksis, at det er bedre at du giver ham f.eks. ½-¾ dl skemad 2 gange dagligt, vand af kop og så flaske inden han skal sove, end at du giver ham 1-1 ½ dl skemad og han så afviser flasken eller ikke drikker mælk nok - og måske derfor begynder at søge det ekstra om natten, fordi han naturligt har behov for væsken. Det er super flot, at han nu kan sove igennem om natten uden at få mælk, og det vil være rigtig dejligt, hvis I kan bibeholde dette. Mange børn er først parate til at sove 5-6 timer uden mælk i 6 måneders alderen, så det er rigtig godt at din dreng kan det allerede nu - og faktisk han han jo sove længere:)
Flasken sen aften skal du holde fast i. Den er netop med til at fylde ham lidt ekstra op til natten og gøre at han sover så langt et stræk - man kalder det for et "drømmemåltid" og den flaske er vigtig at bibeholde - også selvom han måske ikke altid vågner og melder sig. Han kan spise den mere eller mindre i søvne:)
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter og guides igennem måned for måned til han er 18 måneder gammel. Du kan slå alle fødevarer op, hvis du er i tvivl om hvad han må få hvornår osv.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god appetit:)
Og rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske