Svar: Trivsel og mad
21. december 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev :)
Det er helt okay at jeres datter lige nu sover 4 lure dagligt, det lyder som om at det hjælper hende til at få sovet lidt mere om dagen og få afkortet nattesøvnen lidt, netop fordi hun med sin fjerde lur, kan gå lidt senere i seng. Hun lyder dog umiddelbart til at skulle sove det hun behøver - hun sover lige nu ofte fra 19.30-20 og til 6-7 - altså ca 10-11 timer om natten og så sover hun måske 4 timer samlet i løbet af dagen.
Det vil være rigtig godt hvis mindst en af dagen lure er en længere lur, det vil sige at luren skal være 1.5 time eller mere. Det er vigtigt, fordi hun, når hun sover så lang tid, kommer igennem de forskellige stadier af søvnen. Søvnstadierne giver hende noget forskelligt - hun får bearbejdet dagens indtryk, hun får styrket sit immunforsvar, hun udskiller væksthormon osv. Hun behøver ikke sove flere lange lure dagligt, men hvis I kan arbejde på at en af hendes lure er en længere lur, så vil det være rigtig godt.
Nogle gange kan det hjælpe at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Det stimulerer hende ekstra godt motorisk og mentalt, hun er vågen og aktiv i længere tid - hendes vågenperiode bliver lidt længere og badet giver samtidig en god ro i kroppen og kan gøre at hun efterfølgende så har en lidt længere søvnperiode.
Du kan stadig godt prøve at lægge dig og amme hende i dobbeltsengen efter badet og se om hun så på den måde kan lulles til ro. Men hvis det ikke fungerer med at ligge ned og amme hende, så kan du også amme og trille hende en tur i barnevognen. Du må godt trille hende en lang tur, for på den måde at holde hende sovende. Det er okay og du skal ikke være bekymret for "dårlig vaner" - lige nu er det vigtigt at hjælpe hende til en længere lur midt på dagen og hvis det er ture med barnevognen, der skal til, så må det være sådan. Det handler om at få påvirket hendes indre ur, hendes cirkadiske rytme, så hun begynder at føle behov for netop at sove lidt længere:)
Mange børn vil i denne alder have tendens til at "slatspise" og "slatsove" lidt hele dagen igennem og det kan derfor være en god idé at du deler amningen op i to. Så du starter med at amme hende, skifter hende, så hun vågner lidt op til dåd igen og her må du gerne svøbe hende, putte hende i en sovepose eller lignende - og så amme hende igen og først der putte hende. På den måde får du fyldt hende lidt ekstra op og kan hjælpe hende til måske at sove en lidt længere lur.
Du må naturligvis også gerne prøve flaske - og hvis du har det sådan, at du gerne vil trappe ned i amning og ønsker at jeres datter fremover skal kunne tage imod en flaske, så vil det være rigtig godt at du forsøger med flasken dagligt. Hun har en alder nu, hvor hun er meget bevidst og naturligt kan foretrække den ægte vare og jo ældre hun bliver, jo sværere kan det være at få hende til at tage imod og acceptere flasken. Så hvis du ved, at det er flasken du gerne vil fremover, så vil det være rigtig godt at forsøge med den hver dag. Du kan prøve med en flaske inden middagsluren, du kan også prøve med en flaske sen aften, hvor hun måske vil spise mere eller mindre i søvne - simpelthen for at lære hende teknikken.
Hvis hun bruger sut, så kan det være en idé at finde en flaske, som ligner sutten i faconen. Ellers kan du forsøge med lidt forskellige typer - det kan f.eks. være en anatomisk flad sut i naturgummi og med ventil fra NUK. Det kan være en elastisk flaskesut i silikone fra Pigeon og det kan være Calma flasken fra Medela.
Hvis du kan malke ud, så kan du prøve med din mælk, så er smagen noget hun kender og det er mest sutteteknikken hun skal forholde sig til. Men hvis du ønsker at give flaske og trappe amningen ned eller supplere din amning med flaske, så er det også rigtig fint at vælge udmalkning fra og i stedet give modermælkserstatning. De smager alle sammen lidt forskelligt og du er her nødt til at prøve dig lidt frem. Der er mange gode erstatninger på markedet og nogle af dem sælges i brik. Det er praktisk og du risikerer ikke at stå med flere bøtter, som hun ikke spiser...
Det lyder som om at hun er glad for de små smagsprøver af skemad og det er rigtig fint at tilbyde hende lidt. Det at hun åbner munden, holder hovedet, viser interesse lyder som det rette tidspunkt. Stadig er det meget lidt hun skal have, men øvelse gør mester og hun finder ud af det hen af vejen.
En dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, vågner og tilbydes en lille ekstra amning, når dagen starter og lige før I står op.
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur, sover her måske kun 45 minutter, må dog sove så længe hun viser behov for.
Frokost 10.30-11: Tilbydes smagsprøver af lidt grød, vand af kop.
Kommer i bad og stimuleres motorisk og mentalt.
Ammes (du kan også forsøge med en flaske her) og puttes til middagslur ca. kl 12-12.30 og hjælpes her med at sove en længere lur - enten ved at du lægger dig med hende eller triller hende en tur i barnevognen.
Eftermiddag 15.30-16: Ammes og puttes til dagens 3 lur, - alt efter, hvor lang en middagslur hun har taget, så vil tidspunktet for den 3 lur kunne variere, måske sover hun mellem kl 16-17.
Aften 17.30: Når skemaden om dagen fungerer, kan du begynde med lidt smagsprøver på lidt mos om aftenen. Indtil videre, må du amme hende efter behov.
Sover lige nu en 4 lur, som er en kort lur på 30-45 minutter, vågner og er aktiv sammen med jer.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - igen kan tidspunktet variere efter hvorvidt hun har sovet 3 eller 4 lure og hvor lange disse lure er. Hvis hun sover 4 lur omkring kl 18.30, så vil hun naturligt ikke kunne sove igen allerede kl 20, men vil måske først gå i seng kl 21...
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre (du kan også forsøge med en flaske her)
Midt nat 03: Ammes og sover videre
Som du kan se er der i denne plan en del amninger, det passer nogenlunde med at hun skal ammes ca hver 3 time og måske har brug for en tørstslukker ind imellem. Måske har hun en anden rytme og det er okay - Det er vigtigt at hun spiser mindst 6 gange i døgnet og du skal stadig tilbyde hende brystet som en fast del af det at skulle sove. Mælk er en vigtig del af hendes putteritual, sammen med hendes putteklud, som I har indført :) Jeg har i planen skrevet muligheden for to flasker ind - inden middagslur og sen aften, men du kan naturligvis lægge dem, hvor du vil og som du tænker det passer bedst hos jer.
Jeg håber dette vil hjælpe lidt videre og vil også anbefale dig meget to af mine bøger "Helens bog om børn og søvn", hvor du kan læse meget mere om, hvordan børn sover i denne alder og hvad rytme man kan arbejde på. Og "Helens bog om børn og mad", som guider dig igennem de første smagsprøver, mad i hånden, mad i stykker og familiemad. Med opskrifter, dagsplaner og et fødevareleksikon, hvis du er i tvivl om, hvad hun må få:)
Fortsat held og lykke og rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske