Svar: Falde i søvn i egen seng - 12 mdr.
20. december 2013
Alder:
12 mdr.
Kære Blobs Mor Elsebeth :)
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at I har kunne bruge mine tidligere råd:)
Det lyder som om at jeres dreng stadig har rigtig meget brug for at mærke jer tæt på, når han skal sove. Hvis I putter ham i seng, så græder han hjerteskærende og det kan trække ud i timer - hvis I sidder med ham, så falder han til ro og kan så puttes - og han sover godt efterfølgende. Det er vigtigt at hæfte sig ved, for det betyder at han har brug for jer, for at overgive sig til søvnen, men han er ikke afhængig af at være i favn, for at komme videre i søvnen i løbet af natten - super!
Jeg er derfor et eller andet sted der, hvor jeg tænker, at I måske skal acceptere, at det er sådan, det foregår lige nu. Og når I skal i byen i julen, besøge bedsteforældre eller andre, og hvor han om aftenen skal puttes, så må I gå afsides med ham, gå ind i soveværelset, sætte jer med ham og putte ham der - og tager det 20 minutter, så er det sådan lige nu. Til gengæld sover han så godt, når han sover:)
Jeg tænker, at det ellers er et spørgsmål om at I får øget afstanden mellem jer rent fysisk. Så han lærer at han ikke behøver ligge mave mod mave med jer, for at sove men kan ligge ved siden af jer. Måske ligger I ved siden af ham til at starte med, men hen af vejen kan I måske begynde at sidde ved siden af ham og derefter kan han så også finde ud af at ligge i sin seng, og I sidder ved siden af den.
Samtidig med at I vil øge den fysiske afstand mellem jer, så vil det være rigtig godt at han har sin putteklud, og derudover så vil det være fint at introducere en godnathistorie. De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen have glæde af netop en historie, når de skal sove. Det vil hjælpe dem til at slappe af, finde roen og netop ligge ved siden af mor eller far, som læser højt. De kommer ud af favn og lærer at finde roen ved at ligge og lytte til det der fortælles. Nogle børn starter med at sidde på skødet, få læst lidt højt, mærker at det nu er puttetid. Derefter puttes de i seng og mor eller far bliver så siddende, læser lidt videre, så ritualet fortsætter selvom de flyttes i seng. Der kan være noget vigtigt i ikke at afbryde det trygge, nære og hyggelige, ved at komme over i sengen - det skal netop være dejligt at komme over i sin seng.
Bøger der er gode til godnatlæsning er små bøger, som ikke indeholder alt for meget tekst. Det skal være små sætninger, som er lette at forstå, og hvor der samtidig er et billede, der viser det I taler om.
Da mine piger var små, var de f.eks. glade for en bog der hed Bamse. Den handlede om en brun bamse og der stod f.eks. "Her er Bamse, han er brun" - og så var der et billede af den brune bamse. "Bamse har et par blå bukser med seler" - og så var der et billede af bamse med blå bukser. "Bamse har en lille seng, han sover i" - og så var der et billede af sengen. "Her ligger bamse og sover i sin seng" - og så var der billede af bamse i sengen osv., - en tekst og et billede på hver side.
Altså helt små korte sætninger, så I læser op, viser billeder, læser og viser billeder og på den måde viser jeres dreng at I er der, inddrager ham, ikke går fra ham, men at han trygt kan ligge ved siden af jer eller i sin seng og sove der. Så det er ligeså hyggeligt at være ved siden af jer som at være helt tæt fysisk på jer...
Jeg tænker altså, at I lige nu skal give ham den nærhed og tryghed, som han viser så stort behov for, og at tiden vil arbejde lidt for jer. I løbet af de næste 2-3 måneder, så vil der udviklingsmæssigt ske rigtig meget med ham. Det er vigtigt hos jer, at tage tingene i etaper og i et tempo, hvor han hele tiden er tryg og forbinder det at sove med noget dejligt. Det er vigtigt, at I ikke presser ham til at blive lagt vågen i sin seng, hvis det medfører langvarig gråd - det vil ikke hjælpe jer på sigt. Prøv derfor om I lige nu kan arbejde på at gøre afstanden mellem jer lidt større, f.eks. ligge ved siden af ham i jeres seng, så han lige nu kommer ud af favn og lærer dette først.
Indfør godnathistorie hen af vejen og lad så denne følge med sammen med kluden, når han skal puttes i sin seng. Det er aldrig et spørgsmål om at fjerne den dejlige, det nære, det rare og trygge - det handler i stedet om at sætte noget andet i stedet, som kan være ligeså trygt og dejligt - også fremover :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Og rigtig glædelig jul til jer alle:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske