Svar: Er vågen flere timer om natten
19. december 2013
Alder:
21 mdr.
Kære Jannie
Tak for dit brev :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig og håber at vi så kan undgå at du går hjemmefra :)
Det lyder for mig som om at jeres lille dreng har lidt rod i sin rytme. Det er sådan at vi alle sammen har en cirkadisk rytme, et indre ur, som fortæller os, hvornår vi skal være vågne og aktive og hvornår vi skal sove.
Den cirkadiske rytme styres af mange ting, og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt, hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.
Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om, hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid og lys om morgenen, hvor dagen skal starte.
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at vi bruger os selv både motorisk og mentalt, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme, hvornår vi er vågne.
Maden vi spiser og hvad tid vi indtager det på, har stor betydning for vores indre ur og for at vi føler os i balance og har det godt. Visse måltider hører bestemte tidspunkter til og det passer derfor til vores indre ur, vores rytme, hvis vi spiser grød eller brød om morgenen og steg og grøntsager til aften ... De fleste af os vil have meget svært ved at skulle starte dagen med kød og grøntsager med mindre man spiser bacon og æg ... :)
Når der er "rod i rytmen", som hos jeres dreng - hvor han pludselig tror at han skal være vågen 3-4 timer om natten og synes det er tid til fest og aktivitet der, så er man nødt til at se på, hvordan hele dagen er skruet sammen. Og det er rigtig vigtigt at du nu forsøger at skabe en fast dagsrytme. Det betyder at han skal op til samme tid hver morgen - også selvom han har været vågen om natten og du tænker at det er rigtig godt at lade ham sove. Han skal have lange aktive, vågne perioder om dagen, han skal spise godt og varieret, tilbydes mange små måltider og han skal også sovemiddagslur til en bestemt tid. Det er således vigtigt at du lige nu vækker ham om morgenen, hvis han ikke vågner af sig selv, aktivere ham om dagen, giver ham varieret mad og putter ham til fast tid - både til middagslur og om aftenen. Netop fordi hele dagen rytme, har betydning for nattens forløb.
De fleste børn vil i 1.5-2 års alderen sove 13-13.5 time i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan at barnet sover 11-11.5 time om natten og sover 2 timers middagslur. Og det vil være super fint, hvis middagsluren f.eks. kunne ligge mellem 12-14 og han så blev puttet kl 19.30-20 og kom op kl 7 hver morgen.
En dagsplan kan se således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Vand af kop.
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleret med grøntsager, pasta, frikadelle eller lignende. Må også meget gerne få varm mad til frokost - kød, fisk, kartofler, ris, pasta, grøntsager, sovs osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur og sover fra 12-14
Eftermiddag 15: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, måske lidt frugtgrød. En portion tykmælk med rugbrødsdrys, mysli eller lignende, vand af kop.
Før aftensmad 17: En tallerken med lidt grøntsager serveres imens du gør aftensmaden klar. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Almindelige børnevenlige retter. Vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Godnatgrød serveres i køkkenet, evt. sammen med en kop mælk. Der børstes tænder og han puttes kl 19.30-20 til natten.
Er han tørstig i løbet af natten kan han tilbydes lidt vand. Evt. fra en drypfri kop, så kan han måske selv styre, at tage lidt at drikke ....
Jeg håber at du via denne plan kan få lidt idé om, hvad du måske kan ændre i jeres dagsrytme og hvordan I derved kan få skabt lidt mere nattero :)
Rigtig meget held og lykke med projektet og rigtig god jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske