Svar: Ved at skifte søvnmønster
18. december 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev :)
Det er ganske rigtigt, som du har læst, at der sker en masse udviklingsmæssigt med din lille dreng lige nu - og at hans søvn netop nu ændrer sig. Han har en alder nu, hvor han er lagt mere opmærksom på verden, han følger tydeligt med, bruger sig selv mere både fysisk og mentalt. Når du sidder med ham, så vil du opleve at han drejer hovedet bevidst efter ting, han følger med øjnene og han begynder nu at opfatte rummet han er i på en anden måde end tidligere. Han skelner nu mere og mere bevidst mellem om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos dig eller en fremmede osv. Og det betyder alt sammen at han let lader sig forstyrre - især når han skal spise. Han ammes, spiser, slipper - kigger efter ting, tager måske fat igen, slipper, smiler og pludrer med dig, tager fat og dier igen, slipper igen, tager fat igen og gider så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.
Det betyder at man meget let kan komme ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser, slatsover, slatspiser og atter slatsover - hele dagen igennem og derfor kan det være en rigtig god idé at arbejde på at barnet får lidt mere mad. Det er derfor fint at du overvejer om det kan være tid til skemad - og det kan godt være, men i første omgang vil det ofte handle om, at du skal prøve at give ham mere mælk. Du skal amme ham lidt hyppigere - det vil øge mælkemængden og give ham mere ro i maven - og forhåbentlig bedre søvn.
Det er rigtig fint at du allerede har fået indført 3 lure dagligt og det er super godt, at du forsøger at holde fast i en længere middagslur og at du her triller ham for at holde ham sovende. Det er okay - lige nu er det vigtigste at han netop hjælpes til at sove en længere lur midt på dagen, så han får den søvn han har behov for.
Det er også rigtig godt, hvis I kan have en fast rutine, hvor din dreng får mælk inden han skal sove - amning skal indgå som en fast del af hans putteritual. Men for at få ham fyldt ekstra op og for at undgå at han vågner efter 30 minutter og skal have brystet igen for at sove videre, så vil det være super godt, hvis du kunne dele amningen i to. Med dette mener jeg, at du ammer ham og lader ham spise rigtig godt fra et bryst, herefter skifter du ham, så han vågner lidt op til dåd og så tilbyder du ham toppen fra modsatte bryst, og først herefter putter du ham. På den måde kan du hjælpe ham til at sove et længere søvnstræk. Næste gang han ammes, så starter du ved det bryst, hvor han tog toppen sidst, lader ham spise i bund der, skifter ham og tilbyder toppen af modsatte bryst, før han igen puttes.
Når han melder sig hyppigere om natten, så kan det godt være udtryk for at han ikke helt får mælk nok i løbet af dagen og det kan også være udtryk for at han har brug for generelt at få mælkeproduktionen sat lidt op. Når han dier hyppigere, så produceres der mere mælk og netop om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin - det øger derfor mælkemængden at amme om natten. Og derfor er natamning stadig vigtig og det er helt relevant at han spiser ca hver 3-4 time - også om natten. Det er naturligvis super dejligt, hvis han kan sove et stræk på 5 timer, men det er ikke sikkert at han kan. Når han bliver 6 måneder, så vil det være relevant at arbejde på at natamningen midt nat trappes ud og det er her relevant at regne med 5-6 timers søvn uden mælk ...
Prøv derfor om du i løbet af dagen via ekstra amning med skiftning undervejs kan få ham fyldt lidt ekstra op og am ham så også om aftenen inden han puttes, sen aften f.eks. kl 23, når han vågner af sig selv og søger brystet og igen midt nat og næste morgen tidligt.
Hvis en øgning af hans mælkeindtag ikke hjælper og han stadig vågner hyppigt om natten, så kan du overveje at starte op med lidt skemad. I første omgang starte om dagen og kun give små smagsprøver:) Og i takt med at han bliver ældre, begynder at kunne være vågen i længere tid og er mere aktiv i sine vågne perioder, så vil hans rytme naturligt ændre sig og han vil kunne sove et længere søvnstræk om natten. At han ikke kan det lige nu er altså helt normalt og det betyder ikke at han "aldrig får lært at sove mere end 3-4 timer sammenhængende":)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvad der mon sker hos jer og hvad du så kan arbejde med nu :)
Fortsat held og lykke og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske