Brev:
Ved at skifte søvnmønster
18. december 2013
Alder:
4 mdr.
Ved at skifte søvnmønster
Hej Helen,
Så er vi her igen:)
Min søn er nu snart 4 måneder og har den første tid været rigtig nem. Dejligt. Mærker at han nu radikalt er ved at skifte mønster, og det er altså lidt hårdt for moren, som vist havde det lidt for godt.
Han sover fortsat 3 lure om dagen, men de varer kun mellem 20 min og 1 time. Jeg kan godt få forlænget hans middagslur ved at trille ham, når han vågner efter ca 30 min, men så må jeg blive ved med at gå i halvanden time, så han totalt kommer op på to timer. Så snart jeg stopper op vågner han. Jeg er så nervøs for at vænne ham til at han må trilles hver gang han skal sove. Tidligere kunne han fint sove 2-3 timer uden at røre hans vogn overhovedet.
Selvom han spiser før han bliver puttet kan han vågne med et skrig efter 30 min og falder først til ro, hvis han kommer til brystet igen. Det kan da ikke passe. Han spiser fint og længe når han spiser, så synes det virker lidt voldsomt.
Om natten har han også ændret rytme. I og med at han sover så lidt i løbet af dagen må jeg putte ham meget tidligt og efter dejligt aftenbad får han bryst ved 18tiden og sover som regel i egen seng kl 19. Jeg har nogle gange lagt ham til i søvne før jeg går i seng ved 22 tiden men er samtidig lidt nervøs for at skabe et behov på dette tidspunkt som han egentlig ikke har. Han skulle jo gerne op og sove 5-6 timer i stræk. Nu vågner han så istedet med 23-23.30 og derefter går der max 2 timer mellem hver amning, så jeg får jo ikke så meget sammenhængende søvn. Da jeg gav ham mad kl 22 så vågnede han først ved 1-2 tiden igen, men så får han jo aldrig lært at sove mere end 3-4 timer sammenhængende.
Hvad synes du om alt dette? Er det fordi han snart er klar for grød og er sulten eller er det bare på grund af alderen, har jo læst at meget kan ændre sig ved netop denne alder, men vil jo gerne have ham på ret spor igen...
Med venlig hilsen
Pernille