Svar: Vågner kl. 5
15. december 2013
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev og søde ord til mig om brevkassen :)
Der kan være flere grunde til at lillebror vågner tidligt om morgenen og det lyder umiddelbart som om at han vågner, fordi han er sulten ... Måske en vane, som er skabt af at I ofte har serveret lidt banan for ham, for at få ham til at sove videre. Det har virket, men har samtidig gjort at han nu vågner for at få banan eller for at stå op og få morgenmad - og jeg kan godt forstå, hvis I synes det er fortidligt kl 05!
Det er rigtig godt, at I er opmærksomme på at han skal fyldes lidt ekstra op om aftenen, men en bolle er måske ikke nok til ham ... og det lyder heller ikke som om at det er blevet en fast rytme, det er lidt forskelligt, hvorvidt han får mad før søvnen eller ej. Jeg vil derfor foreslå jer, at I nu begynder at introducere en godnatgrød, som en fast del af hans putteritual. Den kan serveres i køkkenet kl 19.15-19.30, evt. sammen med en kop mælk. Storebror må også gerne få det samme, hvis han har lyst - det er helt okay med et godnatmåltid selvom de nu er 2 og 4 år, - så længe de har lyst og det virker, så er det fint.
Bagefter skal de så have børstet tænder og så skal de puttes.
Hvis dette ikke virker, så kan det være en idé at stille en lille tallerken ind ved siden af sengen, med lidt knækbrød, frugt eller lignende, som kan tåle at ligge - og en drypfri kop med lidt vand. Det handler om at gøre drengene selvhjulpne, så hvis de vågner kl 05 og er sultne, så kan de tage sig lidt at spise og drikke, uden at de behøver vække jer og kan derefter sove videre.
I skal naturligvis også overveje, hvor meget lillebror sover. Hvis han sover en meget lang middagslur, så kan det naturligt være forklaringen på at nattesøvnen bliver kortere. Det lyder dog umiddelbart som om at han godt kan sove længere om morgenen, hvis I når at tage ham ind til jer og lader ham sove sammen med jer - og dermed som om at han har brug for den søvn og ikke vågner, fordi han er udhvilet. Men hans dagssøvn skal naturligt medtænkes.
Det vil være fint at strække putningen til 19.30, men I skal naturligvis ikke holde dem vågne, hvis de tydeligt har brug for at blive puttet før. Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 2.5 år er 12.5-13 timer i døgnet, ofte fordel med 11 timers nattesøvn og 1.5-2 timers middagslur. Og det betyder at hvis jeres dreng bliver puttet kl 19.30 og sover 1.5 til 2 timer til middag, så vil hans stå op tidspunkt måske være omkring kl 06...
For storebror vil det gennemsnitlige søvnbehov være 11-11.5 time i døgnet og altså nogenlunde samme mængde nattesøvn som lillebror, men uden at sove til middag. Det er derfor meget naturligt at de går til ro for natten samtidig og står op til nogenlunde samme tid om morgenen...
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med dem begge:)
Og rigtig god jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske