Brev:
Vågner kl. 5
15. december 2013
Alder:
2 år, 3 mdr.
Vågner kl. 5
Hej Helen.
Så har vi brug for endnu et godt råd, da vi er ved at være slidt ned...
Vi har de to dejligste drenge på henholdsvis 4½ år og 2 år 3 mdr. Den store har de sidste 2-3 år haft let ved at falde i søvn og sovet igennem i egen seng det sidste 1½ år. Han er jævnligt kommet ind til os ud på morgenen, men vi er dårligt vågnet af det, så det har ikke været det store problem.
Anderledes har det været med lillebror, som først for nylig har lært at falde i søvn uden de store problemer. Han havde efterfølgende en god periode på en måneds tid, hvor han sov igennem i egen seng til omkring kl halv seks +/-.
Men så.. Pludselig er lillebror begyndt at vågne om natten. Pga. manglende overskud tager vi ham op i vores seng, og det er måske en fejl ikke at tage sig tiden til at få ham til at sove i egen seng igen, men man orker bare ikke der midt om natten. Tidspunktet svinger fra alt fra 23 til kl 4... Hvis han vågner ud på morgenen, kan vi af og til være heldige, at han falder i dyb søvn igen efter at have spist en banan og så sover et par timer mere. Oftest står han dog op omkring kl 5 +/- (!) og beder om morgenmad.
Den sidste dråbe, som slår os lidt ud, er, at storebror nu også er begyndt at vågne ved 5 tiden! Ham kan man ikke få til at sove igen - højst at ligge stille til ved 6 tiden. hvor han så kan se lidt tv, hvis heldet er med os og lillebror stadig sover.
Men for søren hvor er det hårdt, at gå på arbejde hver dag, når man er blevet vækket 2-3 gange om natten og er stået op kl. 5. Selvom man går (meget) tidligt i seng er det bare ikke det samme...
De kommer begge to i seng kl 19-19.30, hvor de er trætte og falder hurtigt i søvn. Storebror virker lidt træt i løbet af dagen, men ikke lillebror. De sover i samme værelse og virker i øvrigt trygge og glade. De er ikke de store spisere til aftensmåltidet. Storebror har aldrig været det, og lillebror har det sidste stykke tid heller ikke haft den helt store appetit til aften, men vi har haft fokus på, at de fik en bolle eller frugt osv efter aftensmåltidet, for at være sikre på, at de var mætte.
Vi har også forsøgt at lægge dem lidt senere, men ikke konsekvent, da vi alle fire er helt flade kl 19.
Hjælp!
Det var en lang smøre, men jeg håber virkelig, du har et par gode råd til os, for vi er ved at være slidt af ikke at have sovet ordentligt i årevis.
Mange hilsner og tak for en fantastisk brevkasse
De trætte forældre