Svar: Hvordan lærer jeg min søn at sove uden flaske
14. december 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Rieke
Tak for dit brev :)
Det lyder for mig som om at det er rytmen om dagen og jeres drengs indtag af rigtig mad, som I skal arbejde på - for begge dele vil naturligt spille ind på hans søvn om natten. Og med den alder han har nu, er det rigtig vigtigt at han tilbydes mange små måltider dagen igennem og får mad med mere bid.
Han skal stadig også have mælk. Ikke kun for at sikre ham de ekstra næringsstoffer, der er i modermælkserstatningen, men også for at sikre ham væske - og det er ikke meningen at hans flasker skal fjernes helt. Det vil være rigtig godt, hvis han nu får 3 flasker i døgnet og jeg vil anbefale at de ligger inden middagslur, aften og sen aften. Og det er her vigtigt at du giver ham en fuld flaske. Du skriver at du har skruet flaskerne om natten ned og at du nu giver ham 90 ml x 2 - han skal faktisk have to flasker, men må gerne få 150-200 ml i hver af disse flasker, hvis han kan drikke det. Og det er netop vigtigt, at du ikke fjerner dette indtag.
Om formiddagen skal han have et mellemmåltid i stedet for flaske og det vil være rigtig godt at du direkte efter dette måltid sætter ham i barnevognen og triller ham en tur. Giv ham mulighed for at sidde op, kikke på verden og ting I kører forbi, så han bliver stimuleret rigtig godt og på den måde bliver kørt træt. Hvis han bruger sut, så lad ham sidde med den i munden. Hvis han ikke bruger sut, så giv ham lidt frugt i hånden, som han kan sidde og sutte på, imens I triller af sted. Læg ham ikke ned, før han tydeligt viser sig parat. Lad ham sidde rigtigt op, derefter lægge ham lidt ned (er der ikke et ryglæn i barnevognen, som kan justeres lidt?) og når han så næsten sover, så lægger du ham helt ned, så han ligger fladt.
Læg mærke til tidspunktet - hvornår falder han i søvn? - det kan give dig en idé om, hvornår det rigtige puttetidspunkt er og måske putter du ham for tidligt, hvorfor han naturligt protesterer.
En dagsplan ser nu således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost i stænger. Tilbydes frugtmos og frisk frugt i hånden, vand af kop
Sættes i barnevognen og tilbydes lidt frugt i hånden, som han kan sidde og sutte på, evt. en drypfri kop med lidt vand, hvis han bliver tørstig og så triller du af sted imens han sidder op og kikker på verden. Læg ham først ned, når han tydeligt er parat og læg mærke til tidspunktet.
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13-13.30 - her her godt drikke måske 150-200 ml i flasken, hvad han nu viser behov for.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost. En lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller ligende. Vand af kop.
Aften 17.30-18: Udgangspunktet er familiemad, børnevenlige retter. Det kan være pasta med kødsovs, lasagne (almindelig eller lakselasagne), ris retter som boller i karry, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks fra ovnen, kartoffelmos og millionbøf osv. Der skal være mad i stykker og også mos - og meget gerne retter med sovs. Suppleres med kogte blomkål og broccolibuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende, som han selv sidder og gumler på.
Kommer i bad og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød i køkkenet - det kan være en flerkornsgrød eller havregrød, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20 - må her gerne drikke 150-200 ml.
Sen aften 23-01: Flaske og sover videre uden yderligere mælk. Må her også gerne drikke 150-200 ml, hvis han kan og viser behov for det.
Som du kan se så er der i denne plan flere måltider og mere bid. Der er indført rutiner, hvor han sidder op i barnevognen før formiddagsluren og der er indført et bad og en godnatgrød om aftenen.
Et bad om aftenen, som ligger godt en time før han puttes, vil være rigtig godt til at give ham fysisk ro. Men det skal netop ligge i god tid før putning for at have effekt. Han er naturligt motorisk urolig på grund af sin alder og separationsfasen.
Det er meget sjældent at man kan putte børn i denne alder i seng, slukke lyset, gå ud og lukke døren og de så falder i søvn af sig selv uden problemer. Jeres dreng er som sagt i separationsfasen og det betyder at han har rigtig meget behov for at kunne se dig, for at vide at du er der og at han ikke er forladt. Det at han nu begynder at krybe, kravle, bevæger sig ud i verden på egen hånd, betyder at han ikke længere sidder så meget på skødet, han har således ikke samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen.
Og netop behovet for nærhed viser sig om aftenen, når han skal sove. Her hvor roen skal falde over ham, hvor han skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger han ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt at man i denne periode sætter sig hos barnet, sørger for at give den kontakt og nærhed som han viser behov for, det der skal til for at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove - og nogle gange er den bedste løsning at man lægger sig sammen med barnet, for netop at give ham den nærhed og ro, han så tydeligt viser behov for...
Den øgede motoriske udvikling betyder også at han rent fysisk har mere uro i kroppen om aftenen og om natten, når han skal sove. Det er ikke unormalt at børn netop i denne alder øver sig i at kravle både når han er vågen og når han sover. Han får sig ganske givet lagt i nogle stillinger som han ikke selv kan komme væk fra og han har behov for hjælp til at blive lagt ned igen. Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal man lade ham karte rundt, lige trække tiden lidt, lade ham trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få ham videre i søvnen.
Og det er her rigtig vigtigt at du netop hjælper ham med at blive lagt ned, få dynen på sig som han har sparket af, beroliger med ord, kærtegn osv. og ikke giver ham en sut eller flaske i munden - han skal lære at komme videre i søvnen uden denne afhængighed. Og det hjælper her også at give ham en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Det giver ham en mæthed og det giver også dig en ro at vide, at han ikke vågner, fordi han er sulten...
Hvis han græder, når han skal sove, så er det meget vigtigt at du lytter til ham og forsøger at finde ud af, hvorfor han græder - og ud fra dette så vurdere, hvordan du skal handle.
Hvis han græder, fordi han er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at lade ham ligge, holde hænderne på ham og berolige ham, så han på den måde hjælpes til at overgive sig til søvnen. Her vil du kunne mærke, at det netop hjælper ham, at du står der, at han kan mærke dig - ikke snakke for meget, men bare være der med hænderne på ham og give ham ro i kroppen - og så falder han i søvn i løbet af 5-10 minutter stille og roligt.
Andre gange så bliver han ked af det, grædende, fordi du forsøger at gå - og her skal du ikke gå fra ham. Han græder ikke for at irritere dig eller provokere dig, men fordi han er utryg og føler sig forladt. Han forstår ikke, hvor du er, når han ikke kan se dig og kan ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke om du kommer tilbage om 5 minutter eller om 5 timer. Når han er ked af det, så skal du tage ham op, give ham fysisk kontakt, vugge ham, berolige ham osv. og når han atter er tryg og der er ro på ham, så kan du prøve at putte ham igen.
Det kan være en god idé at lade ham falde i søvn, der hvor du gerne vil have ham til at sove og hvis det er i tremmesengen, så er det godt at du putter ham der. Du kan godt give ham flaske i din favn og flytte ham over i sengen lige efter, men han skal registrere at han bliver lagt i sengen, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. Du kan derfor også give ham flasken i sengen, men her sikre dig, at han slipper flasken før han sover helt. Det er vigtigt at han forbinder sin seng med at sove. Hvis han falder i søvn et andet sted end i sin seng og du så senere flytter ham over i sengen, så risikerer du at han vågner og pludselig oplever at ligge et andet sted, at være væk fra mors favn og det giver yderligere utryghed.
Og som nævnt tidligere, så kan det nogle gange hjælpe at du lægger dig med ham og lader ham falde i søvn i din seng og med din nærhed - og så må du faktisk godt flytte ham i egen seng senere. Det afhænger helt af, hvad hans behov er lige nu og hvad du skønner vil fungere bedst :)
Man kan godt bruge metoden med at gå til og fra - det jeg kalder for "se til metoden", men vælger man denne metode, så går jeg ikke ind for, at man forlænger tiden hele tiden. Jeg synes det er vigtigt, at man putter sit barn kærligt og nænsomt, gør stedet til et trygt og rart sted at være, før man så går. Man er aldrig væk i mere end højst 3 minutter af gangen, så går man tilbage, betrygger barnet i at man er der, putter dynen om igen, kærtegner lidt og går igen, vender tilbage hele tiden, så barnet lærer at man er der selvom man er ude af syne. Vender altid tilbage hvis barnet græder, vender også tilbage selvom barnet ikke græder - det handler altså om, at barnet lærer at sove selv vel vidende at mor og far er der og passer på mig.
Og det er således ikke et spørgsmål om at barnet skal græde sig i søvn. Det er ikke en metode der skal bruges, hvis barnet græder ulykkeligt - det at barnet græder viser jo netop, at det ikke har behov for, at vi går. Hvis han græder, så skal du være der for ham, give ham den tryghed og nærhed han har behov for og aldrig gå!
Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går:)
Jeg håber du kan bruge dette videre :)
Rigtig meget held og lykke - og jeg vil også anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn".
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske