Brev:
Hvordan lærer jeg min søn at sove uden flaske
14. december 2013
Alder:
8 mdr.
Hvordan lærer jeg min søn at sove uden flaske
Hej Helen
Jeg skrev til dig for noget tid siden, vedr. min søn mads der sover forfærdeligt om natten. Du skrev at du mente han havde et søvnassociationsproblem. Jeg har forsøgt at fjerne flasken om formiddagen, men han nægter at falde i søvn og græder/skriger bare non-stop. Jeg har prøvet at putte ham i barnevognen og kører en lang tur med ham, men han vil ikke hengive sig til søvnen uden at have fået flaske først. Hvordan vender jeg ham af med den? (gerne beskriv helt ned i detaljen)
Om natten sover han som sagt forfærdeligt. Jeg har prøvet at skære ned på flaskerne og er nu nede på 2 gange 90 ml om natten. Når vi putter ham om aftenen er han begyndt at sove 15-20 min for så at vågne op og græde (helt utrøstelig), han har som regel rejst sig op i sengen eller ligger helt sammenkrøllet oppe i den ene ende. Jeg kan nogle af gangene få ham til at sove videre når jeg ligger ham ned/ligger ham rigtigt og giver ham sutten og siger shh og nusser ham. Men ofte vil han ikke godtage det og jeg er nødt til at tage ham op og vugge ham lidt, før han vil falde til ro og jeg kan ligge ham ned igen og putte ham.
Hver 3.-4. dag vågner han midt om natten kl. 2-3 stykker og er lys vågen og snakker og karter rundt i sengen. Vi har prøvet at lade ham ligge i sin seng i håb om at han falder i søvn af sig selv. Men det gør han ikke efter 30 min leg (for sig selv i sin seng) Græder han. når jeg tager ham op snakker han. og jeg kan ikke få ham til at sover før 2-3 timer efter. hvor han er så træt at han sover 2 timer inden vi så står op.
I hans vågne tid er han altid glad, smiler og griner hele tiden. Han møver sig frem og kravler næsten. Han trækker sig op og står op af alt hvad han kan komme til. Hans to fortænder er på vej. Han har lige haft (har stadig lidt ringorm/udslæt). han er en ret følsom dreng, han kan ikke li at særligt mange andre end hans og jeg tager ham op. og børnene i mødre gruppen må helst ikke røre ved ham så græder han utrøsteligt.
Jeg synes efterhånden jeg har prøvet alt og er ved at være desperat.
min egen teori er at han udvikler sig helt vildt hurtigt og derfor skal bearbejde det hele mens han sover. Men på den anden side så har han gjort det her næsten siden han blev født (han er 8 mdr)
Nogle siger til os at det eneste der vil hjælpe er godnat og sov godt metoden. (jeg bryder mig ikke om græd dig selv i søvn konceptet og har ikke lyst til at bruge den).
Andre siger at han vokser fra det. Men det har han ikke gjort endnu og han er nu 8 mdr.
Jeg er ked af det virvar af oplysninger, men det er mit håb at nogle kan hjælpe os og mads.
Venligst Rieke