Svar: Bryst-afhængig
11. december 2013
Alder:
7 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer, for der er sandsynligvis flere ting, der spiller ind hos jer :)
Det første jeg vil sige, er at det ikke nødvendigvis behøver være et problem, hvis jeres datter ammes og falder i søvn - og derefter sover godt og sammenhængende. Det er først et problem, hvis hun begynder at vågne hver 1-2 time og ikke kan komme videre i søvnen, uden at hun tilbydes brystet ... Og jeg kan ikke helt ud af dit brev tyde, hvor meget hun egentlig ammes. Du skriver at hun om natten sover fra kl 22-10 - men ikke hvor mange gange hun ammes i dette tidsrum:)
Med den alder hun har, vil det være passende med 4 amninger i døgnet og jeg anbefaler at disse fire amninger ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Når amningerne ligger her, så giver det plads til mere rigtig mad i maven, samtidig med at hendes behov for mælk/væske dækket.
Og det betyder at hun nu skal puttes til formiddagslur uden at blive ammet, ligesom hun om natten ikke længere skal have brystet. Og det første du skal gøre er derfor at øve putning uden amning formiddag - og i stedet skal hun så her have et mellemmåltid.
Samtidig så næver du jo som sagt at hun sover fra 22 til 10 - og hun er således en pige med en sen søvnfase - hun sover sent hele dagen igennem. Da hun nu skal starte i vuggestue, så er det vigtigt at du får lavet om på denne rytme og det betyder at du nu er nødt til at vække hende om morgenen. Jeg vil anbefale at du starter dagen senest kl 7-7.30, så hun får morgengrød senest kl 7.30-8. At komme op på dette tidspunkt vil naturligt gøre at hun begynder at få behov for en formiddagslur, der ligger tidligere end nu og at hende middagslur bliver rykket frem, så det netop bliver en middagslur og ikke som nu en lur der ligger sen eftermiddag/først på aftenen. Og det vil naturligt også gøre, at det bliver lettere for dig at få et mellemmåltid ind om formiddagen og dermed også putte hende til formiddagslur uden amning. Så selvom både du og din datter sandsynligvis nyder at kunne sove længe, så er det desværre slut med den rutine.
Og en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre, vækkes omkring kl 7
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk frugt i hånden at gumle på selv, suppleres med frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur (uden amning) ca 9.30 - kan puttes i barnevognen og du kan trille en tur:). Sover her måske 1 times tid, så luren har samme varighed, som den plejer at have.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød og fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes (får flaske i vuggestuen eller mælk af kop, hvis hun ikke vil acceptere flasken) og puttes til middagslur ca 13.30, sover her 1.5-2 timer.
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden, vand af kop. Og skal ikke ammes eftermiddag.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden, der gives grøntsagsmos med kød eller fisk og der kan nu begyndes med forskellige risretter som f.eks. boller i karry, rødspætte med ris osv. Der gives mos og også gerne lidt mad i hånden som kogte grøntsagsbuketter, som hun kan sidde og gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se så bibeholde amning altså lige nu både inden middagslur og inden natten, men den fjernes om formiddagen. Som det fremgår af planen, så vil hele jeres datters rytme naturligt ændre sig i takt med at hun nu kommer tidligt op om morgenen, så dagen kommer til at passe med den rytme hun forventes at skulle følge i vuggestuen.
Når du ammer hende, så må du godt lige nu lade hende falde i søvn liggende ved siden af dig i din seng. Men det er vigtigt at du trækker brystet til dig før hun sover helt. Du skal nå dertil, hvor hun ammes, slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover. Når hun kan dette, så kan du arbejde på at amme hende og flytte hende direkte i egen seng, hvor hun så kan sove videre.
Det vil være rigtig godt at hun ligger tæt ved dig, så hun kan mærke dig og du kan berolige hende med dine hænder, nærhed osv. Men det vil samtidig være rigtig godt, at hun ikke ligger klods op af dig, så hun kan dufte din mælk - det vil naturligt gøre hendes afhængighed af dig og brystet større. Jeg vil derfor foreslå dig at du efter amningen sen aften, putter hende over i hendes egen seng, hvor hun så ligger og sover til næste morgen tidlig. Du kan evt. tage den ene side af tremmesengen af og koble hendes seng til din seng, så hun ligger i egen seng, men så du kan lægge en beroligende hånd over på hende - på den måde er I tætte, men stadig på afstand.
Hvis hun skal i vuggestue indenfor de næste uger, så vil det være en god idé at introducere en flaske, som de kan give hende, når hun skal sove til middag. Hvis hun ikke lærer dette, så må de give hende mælk af en kop, så hun får lidt i maven, men det vil være dejligt for både hende og dem, hvis hun vil tage imod en flaske. Hendes behov for mælk kan du dog godt sikre hende - når hun bliver 8-9 måneder vil det være fint med 3 amninger i døgnet og du kan således amme hende, når hun er hjemme - aften, sen aften og tidlig morgen.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, og at planen viser jer, hvad I skal arbejde på lige nu, så hverdagen kan hænge bedre sammen fremover :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske