Svar: Rytmen eller mangel på samme
11. december 2013
Alder:
6 mdr.
Kære søde du
Tak for dit brev og velkommen til - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig:)
Det lyder som om at I har en fysisk meget aktiv dreng. Du fortæller at han er begyndt at lægge sig op i kravlestilling og nu bevæger sig baglæns. Det er rigtig dejligt, det er godt at han er så motorisk stærk og fremmelig - men det giver også ekstra natteuro.
Det giver altid ekstra store udfordringer, når et barn rent motorisk udvikler sig hurtigere end barnet mentalt er parat til. Det er som om at krop og hjerne ikke helt følges ad og et eller andet sted er I nødt til at acceptere at sådan er han lige nu. Det er en periode. Det vil dog være rigtig godt at forsøge at hjælpe ham med så meget rytme som muligt. Jo mere forudsigelighed og struktur, jo lettere bliver det på sigt for både ham og dig.
Det lyder som om at han er kommet rigtig godt igang med skemaden og spiser godt. Og du skal være opmærksom på at holde mængden af skemad nede på et niveau, hvor han stadig har plads nok i maven til mælk. Når jeg læser dit brev, så får jeg lidt på fornemmelsen at han måske spiser lidt for store portioner og derfor ikke helt drikker nok ved brystet om dagen - og derfor søger det ekstra om natten. Og det er rigtig vigtigt at han tilbydes både mad og mælk/væske nok om dagen, så han kan sove igennem om natten uden at søge brystet der.
Jeg kan ikke se, hvor store mængder skemad du giver ham, men det kan være bedre at give ham ¾-1 dl. grød eller mos og følge efter med brystet, end at give ham 1-1.5 dl grød eller mos og han så afviser brystet eller ikke drikker nok.
Det vil også være rigtig godt, at du nu begynder at give ham mad i hånden, som han selv kan sidde med, gumle på, øve sig mundmotorisk med. Det er med til at forlænge måltidet lidt og give ham fornemmelsen af mæthed i maven, samtidig med at det er rigtig godt øvelse/træning :) Det at sidde og spise lidt selv, giver ham også en mental stimulation og det er vigtigt at han bruger sig selv rigtig meget motorisk og mentalt i sine vågne perioder.
For at hjælpe ham til større fysisk ro til middagsluren, så kan det være en god idé at du lige nu indføre et bad mellem formiddagslur og middagslur. Han kan puttes ca 1 time efter badet og det kan være med til at gøre at han sover en bedre lur.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: ¾-1 dl. Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: frisk frugt i hånden at gumle på selv, ½ dl. frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Ammes kortvarigt og puttes til formiddagslur ca 9.30, sover her som nu en lille times tid.
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt i håndklædet, smøres evt. med lidt creme osv.
Ammes rigtig godt og puttes til middagslur ca kl 13.30 og hjælpes så her med at sove en længere lur - må meget gerne sove 1.5-2 timer, hvis det kan lade sig gøre
Eftermiddag 16: tilbydes ½ dl frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes også stadig eftermiddag og alt efter hvor lang en middagslur han har taget kan der være behov for en lur her - men hvis han har sovet en lidt længere lur, så springes denne lur over.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20. Dette tidspunkt kan variere efter hvorvidt han har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes herefter igen og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Det vil sansynligvis være rigtig godt, hvis du kan begynde at putte ham i egen seng, så han ikke ligger foran mælkebaren om natten. Når han ligger helt tæt med dig, så vil han naturligt dufte din mælk og derfor også søge brystet ekstra og det er vigtigt at han nu lærer at sove uden brystet om natten :)
Da han stadig har brug for masser af nærhed og fysisk kontakt og motorisk er så aktiv at han kan have behov for en beroligende hånd, for at finde roen om natten, så vil jeg foreslå dig at du fjerne den ene side af tremmesengen og kobler hans seng til din seng. Naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Ved at sætte jeres senge sammen, så har du mulighed for at putte ham i egen seng, men kan stadig ligge i din seng og berolige ham med en hånd. Han kan mærke dig, men er samtidig lidt på afstand af dig:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, og at fortvivlelsen er mindre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske