Brev:
Go'nat og sov godt
10. december 2013
Alder:
11 mdr.
Go'nat og sov godt
Kære Helen
Jeg har læst mange af dine artikler og svar vedr. at få børn til at falde i søvn og sove igennem. Men der er noget jeg er nødt til at spørge ind til.
For 6 år siden da vores første barn var omkring 1 år gammel havde vi hver aften og nat et udmattende sceneri, hvor han havde utrolig svært ved at give slip og måtte vugges længe, når han endelig sov vågnede han efter ca. 1 time og flere gange i løbet af natten. Han var utrøstelig og græd og måtte vugges, aes, vippes, gi’es vand, mm.
Først læste jeg ”Sov igennem uden gråd” og blev bare endnu mere frustreret, da det ikke virkede for os. Så læste jeg ”Go’nat og sov godt”. Det jeg her hæftede mig ved, var at pointen var at hjælpe sit barn til selv at lære sig, at falde i søvn. Altså ikke lade ham græde sig i søvn af udmattelse, men at acceptere hans protester men altid signalere, at man er der for at støtte ham og hjælpe ham.
Vi sænkede skuldrene og besluttede os for at gå i gang. Efter ganske få dage sov han igennem og efter en lille uge var hele putte-situationen en fornøjelse. Han puttede sig ned i sin seng med et smil og lagde sig til at sove med det samme.
I mellemtiden har jeg læst mangt og meget om opdragelse ikke mindst på din hjemmeside. Jeg har vendt og drejet mine egne værdier og gør det stadig i forhold til alle opdragelsesspørgsmål og din tilgang til børn generelt passer godt til mit eget værdisæt. Nu står jeg så i en lignende situation med endnu et barn.
Hun er også omkring 1 år gammel og hun har også utrolig svært ved at give slip på dagen og omverdenen. Jeg kan dog ofte amme hende i søvn, men hun vågner mange gange i løbet af natten og er utrøstelig ind til hun får lov at falde i dyb søvn ved brystet. Jeg har prøvet at liste hende fra før hun sover dybt, uden succes.
Vi har som forældre væres igennem samme proces med at sænke skuldrene, beslutte os for at nu skal putning og nat være mere rolig og derefter forsøgt os med den blide metode (altså hun får lov at komme op og få trøst og bryst hver gang hun vågner og er ked af det.) Men den fremgangsmåde har endnu ikke givet positivt udfald. Denne gang er vi dog ikke specielt frustrerede endnu, så jeg tror ikke det har at gøre med de signaler vi sender i forhold til det.
Mit spørgsmål er nu om du slet ikke mener at der er en måde hvorpå man kan trøste og støtte sit barn på afstand i denne situation, sådan som ”Go’nat og sov godt” -metoden lægger op til? Min indstilling er den sammen overfor mine to børn: Jeg ønsker det bedste for dem, jeg ønsker at de skal være trygge og glade børn, der ved at de kan stole på deres mor og ved at jeg er der for dem.
Som jeg oplever situationen var det netop hvad jeg opnåede for 6 år siden med ”Go’nat og sov godt”-metoden. En dreng der var glad og tilfreds, der fik en hel nats dejlig sammenhængende søvn og som hvilede i sig selv både i vores selskab og i sit eget. Det jeg oplever med vores 1-årige lige nu, er et barn der er urolig og græder hvis hun lægges i sin seng og som vågner op og er utryg og ked af det, helt ind til hun er helt nær ved mig og med brystet i munden.
Jeg er frustreret over at dine råd, som jeg ellers synes virker rigtige for mig og mine værdier, i denne situation ikke synes at matche det jeg oplever i min virkelighed.
Ud fra min oplevelse undrer jeg mig over at bl.a. du forsager ”Go’nat og sov godt”-metoden. Kan du guide mig til en bedre forståelse og måske findes der en mellemvej?
Jeg ser meget frem til at læse dit svar.
Mange hilsner.