Svar: Skriger ved aften putningen
10. december 2013
Alder:
11 mdr.
Kære meget triste mor
Jeg kan godt forstå du bliver ked af det, for intet er mere frustrerende end et barn der græder og som ikke kan trøstes. Og hun kan jo ikke fortælle dig, hvad der er galt og det er naturligt rigtig svært.
Du skal naturligvis sikre dig at hun ikke er ved at blive syg og græder fordi hun har ondt. Det kan være ørerne eller at hun generelt har det alment dårligt.
Du skal også overveje om hun har oplevet noget, som har forskrækket hende. Har hun haft en dårlig oplevelse med at skulle sove, er hun blevet vækket af en meget høj lyd, som har skræmt hende? Har hun været vågen en nat og grædt rigtig meget hvor du ikke har hørt hende og derfor ikke reagerer tids nok? Hvordan fungerer putning, når hun passes om dagen - umiddelbart lyder det til at gå problemfrit, men hvordan foregår det, hvilke rutiner er der? Kan der være sket et eller andet, som gør at hun pludselig er utryg ved at sove?
Måske kan du slet ikke finde nogen grund og hvad årsagen så end er, så er det rigtig vigtigt at du nu hjælper hende med at blive tryg ved at skulle sove. Derfor kan det være nødvendigt at du lige nu lader hende falde i søvn hos dig, altså i din seng, så hun har dig helt tæt på, mærker dig, din ro og varme og at du ikke forsvinder. Hun er jo stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor du er, når hun ikke kan se dig og derfor vil føle sig forladt og alene, hvis du går - og det er derfor vigtigt at gøre hende tryg netop ved at være der for hende, holde om hende osv. Og når hun så er falde i søvn hos dig trygt, så kan du lempe hende over i hendes egen seng - og det er fint at den lige nu står sammen med din seng.
Du skal naturligvis også medtænke om der skal ændres på puttetidspunktet - måske skal hun puttes lidt før, måske lidt senere. Det er naturligt frustrerende for hende at blive puttet, hvis tidspunktet ikke er rigtigt - både hvis hun er overtræt og skulle være puttet 20 minutter før, og hvis hun ikke er træt nok og derfor ikke føler sig parat og måske skal puttes 20 minutter senere.
Og måske er der lige nu tale om en periode, hvor hun bare oplever rigtig meget om dagen og ikke kan slippe det hele, når hun skal sove. Og alle oplevelserne, tankemylderet gør, at hun ikke kan falde i søvn og derfor græder/protesterer. En slags sidste overskudsenergi, der lige skal lukkes ud, før hun er parat til at sove. Igen kan nærhed, det at holde hende, omslutte hende og give hende masser af fysisk kontakt være rigtig godt og så stille ord som "ssh-ssh" igen og igen, eller at du måske synger den samme sang hver aften, som bliver genkendelig og tryg.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske