Svar: Søvn - 2 år, 5 mdr.
9. december 2013
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Olivers forældre
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af hvad I har forsøgt og hvilke overvejelser I har gjort jer :) Jeg vil naturligvis gerne give jer lidt tanker med tilbage.
Vi kan godt være enige om, at børn som udgangspunkt skal sove, når de sover - og altså ikke vækkes. Børn vil naturligt sove, når de har brug for det og vågne, når de ikke har brug for at sove mere. Nogle gange er man dog nødt til at ændre lidt på den rytme barnet har, fordi døgnet hænger uhensigtsmæssigt sammen, hvis barnet fuldstændig styrer sin rytme selv og det kunne gode lyde som om at det var tilfældet hos jer. Der er dog flere ting, som spiller ind her.
Det gennemsnitligt søvnbehov for et barn på 2.5 år er 12.5 time i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan, at barnet sover 11 timer om natten og 1.5 time til middag. At det er et gennemsnit betyder at nogle børn sover lidt mere og andre børn sover lidt mindre. Og der vil naturligvis også være børn, som sover 10 timers nattesøvn og 2.5 times middagslur, ligesom der er børn, som sover længere nattesøvn og kortere middagslur - den fleksibilitet må der være.
Jeres dreng lyder til at sove lidt mindre end gennemsnittet og det er naturligvis okay. Med den alder han har, vil han stadig have brug for en middagslur og det afbræk, som luren giver ham midt på dagen og hvis han ofte kun sover 10 timer om natten, så lyder det relevant at han sover 2 timer midt på dagen. Hvis man kun skal vurdere ud fra, hvordan han sover og hans samlede søvnindtag, så lyder det altså relevant med en længere middagslur...
Modsat, hvis han de fleste dage kan sove fra 19.30 til 06 - så sover han 10.5 time om natten og vil så måske godt kunne trives med 1.5 times middagslur - netop fordi han jo nok sover lidt mindre end gennemsnittet - men en times lur vil umiddelbart nok være for lidt og det er sandsynligvis derfor vuggestuen oplever, at han bliver for træt og mangler overskud, hvis han kun får en times lur midt på dagen...
Så hvad skal I gøre ... Jo det er for det første vigtigt at I holder fast i et fast stå op tidspunkt hver dag. Det er vigtigt at dagen så vidt muligt starter til samme tid hver morgen, uanset om det er hverdag eller weekend. Det faste stå op tidspunkt har stor betydning for hvornår han er parat til at sove i løbet af dagen og hvor lang en lur han tager. Derudover er et fast puttetidspunkt også vigtigt. I skal altså forsøge at holde fast i en fast mængde nattesøvn, så dagssøvnen naturligt også passer sig ind og ikke ændrer sig fra dag til dag.
Mad han tilbydes i løbet af dagen er rigtig vigtigt. Det har betydning for hans evne til at kunne sove. Han sover naturligt bedst på fuld mave, men sammesætningen af fødevarer har også betydning. Det er vigtigt, at han ikke får noget som indeholder større mængder sukker, og at han får masser af protein og fødevarer med højt fiberindhold - og så skal han have det, der hedder tryptofanholdige fødevarer.
Når vi indtager tryptofanholdige fødevarer, så produceres der Serotonin, som er med til at forbedre vores søvnkvalitet. Tryptofanholdige fødevarer er f.eks. bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Du kan derfor vigtigt at hans frokost og aftensmad indeholder disse fødevarer og at I som natmad også medtænker hvad I giver, hvad maden indeholder af især proteiner og fiber. Og det vil faktisk være en rigtig god idé at give ham en godnatgrød inden sengetid, hvis han ikke allerede får dette. Det kan være en havregrød eller en flerkornsgrød, som gives sammen med en kop lun mælk i køkkenet, hvorefter han så får børstet tænder og bliver lagt i seng. Han kan således få godnatgrød kl 19.15 og komme i seng ca 19.30.
I skal også tage hensyn til hans alder. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med ham lige nu. Mange børn begynder i denne alder at kunne være bange for mørke og protesterer højlydt, hvis lyset slukkes. Det kan være en god idé med en lille natlampe. Det er vigtigt at det er meget dæmpet lys, så det ikke appellerer til vågenhed, men stadig giver ham lidt tryghed.
Mange børn er i denne alder også bange for at blive forladt og være alene. og søger naturligt ekstra tryghed og fysisk kontakt og nærhed, når de skal sove. Og I skal naturligvis give ham den nærhed han har behov for. Børn kan i denne alder godt have voldsomme drømme, hvor de drømmer om at blive forladt, at blive væk fra deres forældre, hvorfor de vågner grædende og har rigtig meget brug for at putte sig ind til os, netop for at mærke os - men når det er sagt, så er det også vigtigt at I prøver at vurdere om han søger jer, fordi han er utryg eller om han også prøver grænser.
For han har jo også en grænsesøgende alder. Han er naturligt nu meget bevidst om, hvad der sker, når han er lagt i seng. Han ved godt, at når han ligger i sin seng så sidder I i stuen og hygger jer. Der er måske en slikskål på bordet, far og mor sidder tæt, ser TV eller andet og det er super dejligt og noget han naturligvis gerne vil være en del af. Derfor protesterer han mod at skulle sove og søger jer igen og igen, fordi han vil være med til det hyggelige og rare og vil ikke ligge i sit værelse.
Det er her en god idé at holde fast i at han skal falde i søvn i sin egen seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. Det er vigtigt for at han kan orientere sig, når han vågner i løbet af natten - han skal vide, hvor han er. Hvis han er falde i søvn hos jer, så vil han naturligt søge jer om natten, savne jer og blive urolig, fordi I pludselig er forsvundet. Og på samme måde kan man derfor godt i en periode også have en madras på gulvet i værelset, fordi han så stadig lærer at blive på sit værelse og ikke får en rutine med at komme ind til jer om natten. Når det er sagt, så må han dog også gerne komme ind til jer, hvis det er det, som skal til, for at alle får sovet - men jeg kan høre at I har været omkring dette :)
Så er der hele problematikken omkring sutten. I skriver at I på en god nat er "inde hos ham 2-3 gange, kun lige for at give ham sutten". Det er I nødt til at lave om på. Det lyder som om at jeres dreng har det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn, hvilket betyder at han har lært, at han kun kan sove med sin sut i munden. Han får sutten, når han skal sove og i løbet af natten taber han den og så skal I komme den i munden på ham, hvorefter han sover videre - det er I nødt til at ændre på. Det er uhensigtmæssigt for jer og det er uhensigtsmæssigt for ham.
Det er nok ikke realistisk at få fjernet sutten helt, så måske kunne I i stedet koble den til en sutteklud, så han også putter med den og lærer at nulre næse osv. med kluden og dermed bruger sutten mindre. Og så skal han selv lære at finde sin sut. Det vil sige at han skal have sutten i hånden og selv komme den i munden, så det ikke er jer, der giver ham sutten om natten - det klarer han selv.
Jeg får lidt på fornemmelsen at han får sutten en del gange i løbet af natten og hvis han kunne komme af med denne vane, så ville han naturligt begynde at sove et længere søvnstræk uden at vågne ... og det ville faktisk ændre på hans nattesøvn, så han sandsynligvis også begyndte at kunne sove lidt længere om morgenen. For lige nu, vil han hen mod morgenstunde vågne lidt for let op, søge sin sut, men naturligt have svært ved at sove videre, hvorfor han i stedet vågner - og faktisk vågner lidt for tidligt. Og hvis I kunne få ham til at sove lidt længere, bare 30-45 minutter længere om morgenen, ved at komme væk fra sutten, så ville han sandsynligvis af sig selv begynde at kunne afkorte sin middagslur, så han netop kan nøjes med måske 1.5 time, som faktisk vil fungere bedst både hjemme og i vuggestuen - og det uden at I behøver vække ham fra middagsluren.
Så for at gøre en lang historie kort - så tænker jeg, at det er rigtig vigtigt at I lige nu holder fast i et fast stå op tidspunkt og fast puttetidspunkt, så luren om dagen også kommer til at ligge helt fast. Og middagsluren lyder til lige nu at skulle vare 2 timer (men heller ikke mere) og han må f.eks. gerne sove fra 12-14 og derefter komme op. Så skal I hjemme introducere en godnatgrød som en fast del af hans putteritual, det kan hjælpe ham til at sove bedre og samtidig sikre at han ikke vågner tidlig morgen, fordi han er sulten. Og så skal I forsøge at komme væk fra sutten, så han lærer at komme videre i søvnen uden - både fordi det giver bedre søvn til jer og ham, men også fordi det kan have betydning for han opvågning om morgenen, netop hvis han vågner, fordi han savner sin sut. Hvis han ikke længere savner sutten, så vil han måske kunne sove 30 minutter længere og middagsluren derfor naturligt afkortes.
Og ja, så skal man holde fast i en fast længde middagslur, som jeg skønner vil være mellem 1.5-2 timer - det er hans behov, også selvom han sover mindre end gennemsnittet, og han skal ikke sove mere. Det vil sige, at hvis han ikke vågner af sig selv efter 2 timer, så må han godt blive vækket og det er det individuelle hensyn som man naturligvis skal tage. At vække ham efter 45 minutter er umiddelbart synd. Når han sover så kort tid, så risikerer han ikke at komme dybt nok ned i søvnen og dermed ikke komme igennem alle de stadier som søvnen indeholder. Det betyder at han ikke får den kvalitet ud af søvnen, som han har behov for - netop for at udvikles og trives. Og han sover jo netop, fordi han har brug for det og vil normalt naturligt vågne, når han ikke har brug for at sove mere.
Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske