Brev:
Søvn - 2 år, 5 mdr.
9. december 2013
Alder:
2 år, 5 mdr.
Søvn - 2 år, 5 mdr.
Kære Helen.
Vi har vores dejlige søn Oliver på 2 1/2 år. En altid glad og frisk dreng, trods nedenstående. Vi kan næsten aldrig mærke på ham om han har sovet godt eller mindre godt om natten, eller til frokost.
For kort at starte fra en ende af, så har søvn altid været noget vi har kæmpet med. I nogen perioder mere end andre, og i nogen perioder har det bare gået rigtig fint.
De dårlige perioder er dem der fylder mest.
Oliver har sovet på eget værelse siden han var 6 mdr. Hans værelse ligger forholdsvis tæt på vores soveværelse.
Vi går normalt ind og læser godnathistorie imellem 19-19:30, og så læser vi i 15-25 min. ca. Så han er normalt klar til at blive puttet 19:20-19:45.
Han vågner imellem 4:30-6:00. Det svinger meget.
På en normal hverdag skal vi stå op kl. 5:45-06:00.
Men det er nætterne der er problemet. Siden jeg afsluttede min barsel, har vi skiftevis haft en nat hver, så den ene af os har kunne sove, så vidt muligt.
På en god nat, så er vi inde hos ham 2-3 gange, kun lige for at give ham sutten.
Vi har for nyligt, for nogen måneder siden, igen været inde i en rigtig dårlig periode. Vi har prøvet lignende mange gange før, men denne gang var det hele bare ekstra slemt.
Han har altid været nem at ligge til at sove. Han klarer det normalt altid selv. Men i denne periode, der kunne vi heller ikke ligge ham til at sove. Vi endte op med sidde derinde i timer, og han skreg helt vildt hvis vi forlod rummet før han sov.
Oven i det, som vi kender det fra tidligere, så vågnede han utroligt mange gange om natten, og var også vågen i flere timer i træk. Han skreg og var mere ked af det end normalt - og det var ikke fordi han var syg.
I denne periode tyede vi ofte til at tage ham med ind i vores seng. Men heller ikke her fik nogen af os sovet. Her var han ikke ked, men kunne bare ligge vågen i flere timer, og lå meget uroligt.
Vi har over flere gange haft vores sundhedsplejeske inde over, og på dette tidspunkt var hendes bedste råd, at vi lagde os til at sove inde hos ham, på en drømmeseng, når han vågnede om natten, for at "springe over hvor gærdet var lavest", så vi alle kunne få noget søvn. Om ikke andet den der lå tilbage i soveværelset.
Vores sundhedspl. håbede på at han med dette kunne finde lidt ro og tryghed for en tid, og derefter selv ville kunne finde ud af det igen.
Dette gjorde vi en måneds tid, men uden nogen effekt. Han vågnede stadig op ulykkelig om natten, og vi var endnu mere magtesløse. - det hjalp ingen gang at vi lå ved siden af ham på værelset.
Vores sundhedspl. næste råd, var imod hendes normalt givne råd, men i dette særlige tilfælde, det har været med vores søn, så foreslog hun at vi tog en time fra hans ellers normalt 2 timers middagslur.
Dette inddragede vi vuggestuen i. De kunne tilbyde at han fik 45 min. for ellers ville det gå ind i deres pauser, hvis han skulle sove 60 min.
Dette prøvede vi så af. Og fra den første dag, kunne vi igen ligge ham til at sove uden problemer, og han begyndte mere eller mindre at sove igennem. Vi skulle måske lige derind et par gange og give ham sutten. Dette kørte rigtig fint i ca. 2 mdr. lige indtil vuggestuen begyndte at tage udgangspunkt i, Vibeke Mannickes teori omk. at "Børn skal sove adlibitum". Så dermed vil de ikke vække nogen børn fra deres middagslur. Vi indkaldte dem til et møde, da vi dermed oplever de ikke tager udgangspunkt i det enkelte barn. De fortæller så at de oplever at Oliver er mere pyldret om eftermiddagen og kommer i flere konflikter, fordi han ikke har overskud til at løse dem på samme måde som hvis han sover 2 timer.
Vi er selvfølgelig åbne overfor samarbejde, og vil gerne give det en chance igen og dermed lade Oliver sove "adlibitum" til middag.
Dette har nu kørt i en måned, og "ragnarok" er startet forfra. Der er ingen sammenhæng i Olivers nattesøvn. Det er rent ud sagt noget værre rod! Han er ofte vågen i flere timer i træk. Eksempelvis her forleden fra kl. 22-03. Han er ikke ked af det på samme måde som for nogen måneder siden, men brokker sig og er utilfreds og ligger og kalder. Vi ender igen med at tage ham med ind i vores seng, så vi slipper for at rende frem og tilbage, men i det mindste bare kan ligge i vores seng, hvor han i øvrigt også gerne bare ligger vågen og karter rundt.
Jeg har d.d. forhørt mig i vuggestuen for at høre hvordan det går dernede nu hvor de ikke skal vække ham. Og der går det fint. "Oliver er sig selv igen", siger de.
Men det fungerer bare ikke herhjemme.
Hvor er det vigtigst at tingene skal fungere, (hvis man overhovedet kan opdele det sådan)? - I vuggestuen eller herhjemme? Eller er der en løsning gemt et sted, hvor vi kan få det til at fungere begge steder?
Og er det i øvrigt okay, at som vi føler det, at "de trækker denne her teori ned over hovedet på os" når vi oplevede at det andet fungerede?
Vi kan ikke mærke på Oliver når han kommer hjem om han har sovet 1 eller 2 timer. Han har ikke den der klassiske "ulvetime" herhjemme.
Vi er efterhånden "i syv sind" og ved snart ikke hvad vi skal gøre og forholde os til.
Håber på du kan se nogen løsninger eller muligheder gemt i vores problemstilling.
Vigtigt at nævne her til sidst, trods den manglende søvn, så er der ingen herhjemme der "river hovedet" af hinanden. Vi har et rigtig godt forhold som kærester! Så der er ikke noget der, der evt. påvirker Oliver.
På forhånd tak.
Olivers forældre