Svar: Kun sove i barnevogn
9. december 2013
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder lidt som om at din datter sover rigtig godt i sin voksipose og at hun egentlig kan sove alle steder - både inde og ude, hvis hun sover i den? Hun er således ikke afhængig af sin barnevogn, men af sin voksipose, hvis jeg læser dit brev rigtigt?
Og det er i princippet rigtig fint. Det at blive puttet i sovepose hjælper hende til rent fysisk at holde sammen på sig selv, så hun får en større ro i kroppen og samtidig er posen blevet genkendelig og dermed tryg for hende. Hun ved, at når hun lægges i den, så er det sovetid og hun falder naturligt til ro...
Du skriver at dynen i den ikke kan skiftes, og at du er nervøs for at posen er for varm. Det er naturligvis en reel bekymring, hvis hun ikke kan komme af med varmen, men spørgsmålet er om hun ikke godt kan sove i sin sovepose - og så bare have mindre tøj på, når hun puttes i den indendøre? Kan hun evt. nøjes med at ligge i undertøj, når du putter hende? Er forskellen på hendes babydyne og den dyne som voksiposen har særligt stor - er de to ting ikke lige varme eller?
En løsning kunne også være at du putter hende i posen og lader hende falde i søvn med den tæt omkring sig - og når hun så sover godt, så letter du på dynen i posen, så hun ikke ligger så tæt pakket og derfor bedre kan komme af med varmen. Det kan i det hele taget være en god idé at gøre, hvis og når hun sover indenfor :)
Derudover skal du naturligvis sikre dig at det er køligt i rummet, hvor hun sover. Du kan f.eks. lade vinduet stå på klem, sørge for nedrullede gardiner, lukke døren ind til rummet - så når hun skal sove der, så er rummet fyldt med kølig frisk luft og hun derved ikke får det for varmt, selvom hun puttes inden døre.
Når du skal vurdere om temperaturen er rigtig for hende, så skal du mærke hende i nakken. Hvis hun er våd og svedig i nakken, så har hun det for varmt. Men hvis hun føles tilpas i nakken, så er hendes temperatur fin - og det gælder uanset om hun sover i voksipose eller under en dyne :)
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske