Svar: Dagsrytme og mad
9. december 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Sascha
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at du har købt et par af mine bøger, tak!:)
Det er rigtig godt, at du forsøger at variere din datters indtag af mad, så hun får lidt nye smagsoplevelser og på den måde bibeholder interessen for at spise og smage. Og det er også rigtig godt, at du er begyndt at tilbyde hende lidt mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på - jeg vil faktisk anbefale at du gør dette til en fast del af jeres rutine.
Netop i 6 måneders alderen vil børn nye at sidde med lidt brødskorper, agurkestænger, bløde frugtbåde og lignende og de vil nyde, at de selv kan begynde at styre deres bevægelser og putte noget i munden. I den alder kan gummerne godt klø og irritere og din datter er nu mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting - undersøge med munden - og det er vigtigt at udnytte dette. Når hun nogle gange vægrer sig mod grød eller mos, så kan det hjælpe at give lidt mad i hånden.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at hun får øvet sig mundmotorisk. Hun får en fornemmelse for, hvor langt ind i munden hun kan have en rugbrødsbjælke eller ligende, før brækrefkleksen stimuleres. Hun fornemmer forskellig konsistens alt efter om det er brød, frugt eller agurk hun sidder med og samtidig lærer hun at det hun putter i munden kan smage forskelligt. Det er alt sammen med til at styrke hendes evne til at få mad med mere bid og giver hende samtidig også lyst til at smage og undersøge mere - og det er vigtigt i forhold itl lysten til at spise skemad.
Jeg vil derfor foreslå at du gør det til en fast rutine, at give hende mad i hånden før hvert måltid og så følge efter med skemaden. På den måde får du pejlet hende ind på at det er spisetid nu og samtidig også får sat lidt gang i mundvandet og dermed lysten til at spise.
Lige nu skal du ikke give hende "grov" grød og mos. Det vil være fint med en lidt grovere grødtype som havregrød og du må også gerne give hende øllebrød, som er med til at forberede hende til rugbrødssmagen, ligesom rugbrødsbjælkerne er. Men hun skal ikke have mad, der kræver stor tyggemodstand. Grøntsagsmosen skal stadig være blendet og når du tilsætter kød og fisk, så lad det være fint hakket og kom ca 1 tsk. i 1 dl. mos. Hun skal stille og roligt fornemme og lære, at der er lidt mere struktur i mosen, men stadig ikke rigtigt bid og stykker, som hun ikke kan kapere. Det kommer hen af vejen i takt med at hun bliver bedre mundmotorisk:)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 04: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden at gumle på selv og du følger efter med lidt havregrød, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur 8.30
Frokost 11: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos og der begyndes stille og roligt med lidt kød eller fisk i mosen. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl 12 som nu
Eftermiddag 14: Tilbydes frisk frugt i hånden at gumle på selv, og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til powernap kl ca 15-16
Aften 17.30-18: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker eller agurk i hånden og du følger efter med grøntsagsmos og også her startes med lidt kød eller fisk i mosen. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre
Lige nu sover jeres datter forholdsvis tidligt dagen igennem og har derfor naturligt brug for sin 3. lur. Det er derfor helt okay at du putter hende i barnevognen, for at få hende til at sove på dette tidspunkt. Men i takt med at hun bliver lidt ældre, så vil hun naturligt begynde at kunne holde sig mere vågen og være mere aktiv i sine vågne perioder og det er derfor sandsynligt at hun begynder at sove senere formiddagslur og dermed også senere middagslur - hvorved eftermiddagsluren helt springes over. Jeg tænker derfor at tiden vil arbejde for jer her og at I sandsynligvis i løbet af den næste måneds tid vil opleve en ændring i hendes søvn i løbet af dagen og dermed en ændring i hendes rytme ... Det er altså en overgang lige nu hvor hun naturligt har behov for jeres hjælp til at få den 3. lur og stadig har brug for den.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen.
Fortsat held og lykke :)
Og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske