Brev:
Dagsrytme og mad
9. december 2013
Alder:
6 mdr.
Dagsrytme og mad
Hej Helen,
Igen tusinde tak for dine hjælpende råd.
Har investeret i dine bøger om børn og mad, og børn og søvn - men jeg har brug for lidt hjælp igen - denne gang mht dagsrytmen og mad.
Min datter blev 6 mdr den 7/12, og har de sidste 14 dage spist meget lidt, 1-4 skefulde pr måltid.
Vi tilbyder hende stadig mad til hvert måltid, og prøvet at variere så meget vi kan, alt lige fra kartoffelmos, havregrød (hirsegrød med havregryn), gulerødder (most og som hånd mad) ærtepure, tomat sauce osv.
Hvis vi skal have lidt i hende, hjælper det hvis hun får fingermad: rugbrød, broccoli osv.
Kan det være den berømte grødstrejke? Og hvad skal vi i såfald gøre?
Hun har også lidt problemer, når hun får klumper i maden, hoster og sætter opkastningsrefleksen igang.
Vores dag ser således ud:
Kl 6-7 vågner
Kl 7.30 - morgenmad
Kl 8.00-8.30 puttes med flaske - sover 60-90 min
Kl 11.00 - frokost
Kl 12 puttes med flaske - sover 30-90min
Kl 15-16 puttes med flaske - sover 30/40min
Kl 17.30 - aftensmad
Kl 18.30-19 pusles og gives nattøj på
Kl 19-19.30 puttes til nat med flaske
Ml kl 21-23 vågner og spiser 20-30ml af flaske
Ml kl 01-04 vågner og spiser hel flaske (180ml)
Hun spiser ml 700-900ml mme i løbet af dagen, og drikker fint vand hver gang hun bliver tilbudt skemad.
Derudover kan det være rigtig svært at putte hende til eftermiddagsluren - hun gaber, klør øjne og øre, men kan ikke overgive sig til søvnen.
Hun skubber dynen af, pludre, skriger (for sjov) og bider i sutten og hiver den ud. I yderste tilfælde bliver hun pakket i barnevognen, og så går vi en tur, og så sover hun i løbet af 20-30min.
Har du nogle råd til hvad vi kan prøve, for at få hende til at sove i tremmesengen?
Håber du kan hjælpe :)
Hilsen
Sascha